Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Säverman: Nedlagd trollstav

Kåseri. Inget går upp mot en bra trollkarl. Fråga vilken 4-åring som helst – eller 94-åring.

Nu har en av de bästa gått bort. Han kallade sig El Globo (namnet fick han av sin läromästare den ryktbare Hector El Neco) och han kunde som få andra se lika förvånad ut som omgivningen när han hittade och långsamt drog fram en lång brödkniv ur ett litet frukostbröd. Eller när det forsade spelkort ur munnen på honom. Eller när en dam svävade fritt.

Han hette egentligen Ulf Mörling och bedrev parallellt en högst borgerlig karriär som redaktionschef för Sydsvenska Dagbladet och chefredaktör för Kvällsposten och sedermera korrespondent i USA.

När han en gång på Times Square i New York överlistade filurerna på gatan, de som spelar skjortan av förbipasserande genom att lura dem att gissa fel – så drogs han snabbt in i en port och hotades med döden om han inte slutade upp med att beröva dem deras levebröd.

El Globo levde globalt, hans liv omgavs av andra trollkonstnärer, den ene mer excentrisk än den andre. Vi sågs på trollerikongressen i Wien 1976, där tusen trollkarlar trollade fram lika många kaniner och tusen andra trollade bort dem igen, där den indiske mirakelmannen Kuda Bux läste tidningar med förbundna ögon och ficktjuvarnas konung Borra plockade hängslena av sina konkurrenter.

En annan ficktjuv och en av El Globos bästa vänner var danskfödde Gentleman Jack, berömd för sitt dödsföraktande tilltag att plocka plånböcker ur fickor på Champs Elysées i Paris och sedan stoppa tillbaka plånböckerna med sitt visitkort, varning för ficktjuvar och inbjudan till kvällens föreställning på Lido.

Jämte jonglörer, akrobater och konstcyklister tillhör trollkarlar en svunnen tids skådeunderhållning, framförd på varietéscener som Lorry i Köpenhamn, Hansa I Hamburg, Casanova i München, Clara i Basel, Palladium i London och all världens cirkusar; en kosmopolitisk värld av röda draperier, fingerfärdigt hantverk och närvarande magi innan tv tog över och magin försvann.

Själv var El Globo frontal och verbal och konverserade sina trick lika elegant som han trollade fram dem; minst lika mycket underhållning som mystik.

Oavsett var han nu hamnat så blir det mindre tråkigt där.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.