Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-28 22:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/saverman-tank-en-drink-till-den-utsokta-utsikten-/

Kultur

Säverman: Tänk en drink till den utsökta utsikten …

Bästa utsikten att se Slussens nya bro är från Katarinavägen.
Bästa utsikten att se Slussens nya bro är från Katarinavägen. Foto: Ali Lorestani/TT

Kåseri. Katarinavägen skulle kunna bli Stockholms mest karakteristiska träffpunkt med krogar, serveringar, lampor och lyktor.

För vilken gång i ordningen har nu den snitslade gångvägen mellan planken lagts om från Slussen till Katarinavägen?

Och när Guldbron sedan är på plats ska Katarinavägen åter öppnas för bilar och bussar.

Varför? Katarinavägen har Stockholms mest utsökta men också mest förbisedda utsikt. 

Katarinavägen byggdes en gång för spårvagnar som efterträddes av bussar och har under ett sekel tjänat som transportled till östra Södermalm. 

Söderbor och andra har hastat förbi som passagerare och kastat en förströdd blick ut över stan. 

Alltmedan man dagligen ser turister från när och fjärran som fotograferar, fotograferar, fotograferar från Katarinavägen. Ingen vy i stan är så fotograferad - och sedan inget mer. Jo, på nyårsafton samlas folk vid midnatt för att titta på fyrverkerier. Och nu Guldbron förstås.

Djurgården, Nordiska museet, Skeppsholmskyrkan, Bredablick, röda Kastellet på sin holme, Beckholmen; alla vita båtarna på Saltsjön ända till Valdemarsudde.

Gröna Lund med sitt illuminerade färgspel. Snart är den ljusa sommaren här. Var annars är Stockholm så mycket Stockholm, städernas stad, Nordens Venedig? 

Tanken slår mig att denna oas, denna unika stockholmsvy kunde tas till vara på ett mera varumärkesmässigt sätt, för att tala med knoddarna i stadshuset.

Katarinavägen kunde bli Stockholms emblematiska träffpunkt med krogar, serveringar, lampor och lyktor. Skrymmande Birka Line finge väl för utsiktens skull maka åt sig lite åt vänster i franska bukten som rörlig länk mellan nya Slussen och nya Nobelpalatset. 

En och annan bil kan få knöka sig ner till Sjöfartshotellet och en och annan buss på linje 71 till Glasbruksgatan.

Under Slussriveriet har trafiken tagit en annan väg. Det har funkat utmärkt. Vi som bor vid Folkungagatan har haft dubbelt så många bussar och en romantiskt förtätad luft och trängsel à la Paris eller Rom. Det kommer jag att sakna. 

Om bilar och bussar nödvändigtvis måste tillbaka till Katarinavägen, bygg en tunnel inunder. Kunde man spränga bort halva Katarinaberget för att bygga Katarinavägen och bredda Stadsgården vid förra sekelskiftet kan man göra samma sak i dag.  

Dessutom skriker byggfuttar, kranar, lastbilar, dynamit och plank efter något nytt att riva när slussbygget är klart.