Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-18 05:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/scen/har-blir-veronica-maggios-musik-till-teater/

Scen

Här blir Veronica Maggios musik till teater

Veronica Maggios musik tillägnas en föreställning i Uppsala. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Veronica Maggio och Moneybrother är de två senaste exemplen på en större trend: är det en musikupplevelse du är ute efter i vår är det till teatern du ska styra dina steg.

Johanna Paulsson
Rätta artikel

När traditionella teaterscener vill locka ny publik spelar musiken huvudrollen. På Dramaten har man på senare år testat att gestalta Joy Division-låtar i författaren Sara Stridsbergs översättning. Men också samarbetat med olika artister som fått göra sin variant av scenkonst. Senast var det Jenny Wilson som fick spela ut hela sitt dramatiska register i en egen, gripande föreställning på temat våldtäkt. Tanken med Dramaten&-satsningen ”performance concert” är att sänka tröskeln till en anrik byggnad med hjälp av nya grepp. Men konceptet handlar även om att försöka utveckla själva konsertformen. 

Näst på tur i vår är Anders ”Moneybrother” Wendin, vars dramatiserade konsertföreställning har premiär på Lilla scenen på Dramaten i slutet av april. Sångaren har länge funderat över varför rockkonceptet sett ungefär likadant ut ända sedan Elvis på femtiotalet.

– På något sätt måste det gå att göra ett ännu starkare intryck och det är det vi ska utforska, säger han. Om vi med dramaturgins hjälp kan förklara varför vi spelar en låt så kommer det att kännas mer för publiken.

Det låter möjligen som ett väl förberett mellansnack, men Wendin är övertygad om att även ett sådant kan gestaltas på olika sätt. 

– Det kan ju vara en regisserad pjäs mellan två personer som är själva mellansnacket, säger han. 

Tillsammans med vännen och medmusikern Viktor Brobacke kommer Wendin att spela olika roller. Med hjälp av både gammalt och nytt låtmaterial blir det en sorts uppväxtresa till dagens ”mitt i livet”-punkt, som regissören Maria Blom kallar det.

– Jag vet att Anders har talat om en krogshow utan krog. När jag tänker krogshow så tänker jag att man är väldigt öppen och kommunicerar, samt på närheten till publiken. Nu kommer vi inte att kunna gå runt vid några bord, men hade vi haft bord så hade vi gjort det. Sedan får folk ta ett glas i foajén om de vill, säger Blom.

Bordsunderhållning med mat och alkoholintag brukar annars vara vad större artister förväntas bjuda på en bit in i karriären. Men en teatersalong öppnar upp för andra stämningar och känslor.

– Om jag satte upp en krogshow så skulle jag nog känna mig tvungen att jaga vissa grejer som kanske skulle kunna inverka negativt på berättandet. Jag har lätt för att falla in i det komiska. Här kan vi göra en sorglig krogshow. Det behöver inte vara så muntert, konstaterar Wendin.

Teaterkonsert är i sin tur ett begrepp som lanserades av den danska duon Nikolaj Cederholm och Kåre Bjerkø redan på 1990-talet. Sedan dess har man gjort föreställningar kring både Beatleslåtar och visor av Evert Taube. Här handlar det om att iscensätta låtar med exempelvis nycirkusgrepp och andra musiker än originalartisterna. Som i fjolårets ”Taube today” med bland annat Kayo.

Vårens teaterkonsert på Uppsala Stadsteater heter ”Eka över hela staden” och bygger på Veronica Maggios musik och låttexter, från debuten till senaste plattan. Materialet iscensätts av fem sjungande skådespelare, liveband och ett tiotal dansare från Uppsala Dansakademi. Till skillnad från Moneybrother på Dramaten i Stockholm har Maggio inte alls varit involverad i produktionen och medverkar heller inte själv. För regi och urval står istället Mikaela Ramel.

– Det är så mycket poesi, färger och stämningar i låtarna som är tacksamma att iscensätta. Man får väldigt mycket bilder och fantasier av dem, säger Ramel.

I slutet av nittiotalet var hon själv skådespelare i ”Svartbäckens ros”, en sort genomsjungen teaterkonsert baserad på Owe Thörnqvist-låtar. Senare har Ramel även medverkat i en rad musikaler. Men det som enligt henne skiljer teaterkonserten från musikalgenren är att teaterkonserten saknar sammanbindande dialog. För Ramel är det friare uttrycket också en del av lockelsen.

– Det kan vara ett ok att hela tiden behöva hålla sig till en genomlöpande tråd, säger hon. Det är därför det känns roligt att lägga upp en föreställning på det här viset. Man har möjlighet att göra helt fristående små historier som ändå kan gå under samma rubrik. Varje bra skriven låt ÄR ju som en berättelse i sig!

Både Moneybrothers konsertföreställning på Dramaten och ”Eka över hela staden” på Uppsala Stadsteater har premiär den 27 april.

Läs mer om scenvåren 2019.