Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scen

Högmod och misär i Stridsbergs nya pjäs

Monica Stenbeck, Stora Edie, och Ingela Olsson, Lilla Edie, repeterar inför uppsättningen ”Konsten att falla” på Teater Galeasen.
Monica Stenbeck, Stora Edie, och Ingela Olsson, Lilla Edie, repeterar inför uppsättningen ”Konsten att falla” på Teater Galeasen. Foto: Magnus Hallgren

Saras Stridsbergs nya pjäs ”Konsten att falla” är historien om mor och dotter Bouvier Beale. Två excentriska kvinnor som i årtionden levde isolerade i ett förfallet strandpalats i East Hampton. Ett livsval med svåra konsekvenser.

Teater Galeasens scen är förvandlad till ett rum i kaos. Papper i omkullvälta högar, blekta fotografier spridda över golvet och de två järnsängarna. Klädbylsen och snedgångna skor. Tiden rör sig sakta och bara ett av husets arton rum går att bo i. I de andra är fönsterrutorna utslagna och fåglar, tvättbjörnar och ekorrar har flyttat in. Modern, Stora Edie, pratar med sin dotter Lilla Edie om erbjudandet att bli filmade för en dokumentär:

Modern: Och vad tänker de att vi ska göra i den där filmen?

Dottern: Vara oss själva.

Modern: Varför ska vi vara oss själva? Det är väl ingen som gillar folk som är sig själva? Det sade du ju själv.

Dottern: Vi är stjärnor, mamma. Stjärnor i vårt eget liv.

Filmen som nämns i Sara Stridsbergs nya pjäs ”Konsten att falla” blev i verkligheten dokumentären ”Grey Gardens” från 1975. Mor och dotter Bouvier Beale levde då utblottade och isolerade i sin förfallna lyxvilla, ett öde som kom att gripa biobesökare över hela världen. Historien har fortsatt att fascinera och återberättats i böcker, spelfilm, Broadwaymusikal, nya dokumentärer och otaliga tidningsartiklar.

– Man kan tycka att de här kvinnorna är ”freaks”, men de är igenkänningsbara även om man själv aldrig gått hela vägen ut, släppt allt och fallit: Att bosätta sig i känslor – att vara olycklig, ensam eller sjuk - kan fungera som en trygghet. Precis som att vara kvar i en destruktiv relation och hitta på olika orsaker till varför man inte lämnar den. Och det finns ju också en lycka i deras liv, de är inte bara offer, säger Ingela Olsson, Lilla Edie, när vi ses.

Monica Stenbeck, dramats Stora Edie, påminner om att det i deras utagerande excentricitet också ryms ett konservativt drag.

– Ingenting får ju förändras. Min rollgestalt säger på slutet till sin dotter att inget får bli annorlunda efter att hon är borta, allt ska bara fortgå. Och därför är ju alla utomstående människor som kommer in i deras liv också ett hot.

De prisar båda Stridsbergs manus. För sensitiviteten, tonträffen i dialogen – och humorn, den svarta och ibland dråpliga. Rickard Günther, som regisserar, beskriver ”Konsten att falla” som en pjäs i den tradition indieteatern på Skeppsholmen värnar.

– Det här är ju min värld, en som jag alltid sökt när jag valt pjäser. Framförallt är det symbiosen mellan dessa kvinnor som intresserar mig, psykologin, säger han.

Sara Stridsberg skrev ”Konsten att falla” i vintras. Hon har sett bröderna Maysles dokumentär ”Grey Gardens”, läst böcker, brev och annat dokumentärt material – men texten är litteratur. Redan på manusets försida understryker hon att den utgår från mor och dotter Bouvier Beale, ”men är inte dessa liv trogna”. Hon ser pjäsen som en mindre stram fortsättning på sin prisbelönta roman ”Beckomberga - ode till min familj” (2014). En bok som beskriver hur också sjukdom kan bli ett slags fallande.

– Här kände jag att det handlade om två nu döda amerikanskor och att jag kunde göra nästan vad jag ville med historien, hänge mig åt att skoja och leka med det där fallet, inte vara så försiktig som när jag skrev ”Beckomberga”, berättar hon när vi träffas på en lunchkrog vid Norra Bantorget.

”Konsten att falla” har ett liknande ”grundläge av misär” som det i romanen ”Drömfakulteten” (2006) menar hon. Misär, men också en högmodig strävan hos Stora och Lilla Edie att hitta något levande storslaget i deras ingrodda värld. De gör en låt tillsammans och känner sig oövervinnliga, som gnistrande stjärnor. Stora Edie vill helst deklamera poesi och göra livet till en fest i varenda tickande sekund. Plikter är inte hennes främsta gren.

Vad övertygade dig om att deras historia skulle kunna bli en pjäs?

– Den paradoxala mixen av just högmod och misär, det man kanske tänker på som motsatser annars. Det triumfatoriska i dessa kvinnor. Man kan ju föreställa sig att de är extremt ofria – att bo kvar med sin mamma, tappa greppet om ett hus, inte ha några pengar och vara föraktade i hela East Hampton. Det är förstås ett slags fängelse, men de har också gjort sig fria från arbete, äktenskap och sociala konventioner. Allt det har de sparkat sig ur. De må vara ett fritt fallande läge, men också en total frihet, säger hon och tillägger att huvudpersonerna samtidigt lever i ständig skräck för att mista allt. Att huset ska rivas som sanitär olägenhet. Att bubblan ska brista.

Mor och dotter Bouvier Beale var släktingar till Jackie Kennedy Onassis, faster respektive kusin. Presidentänkan dyker upp i ”Konsten att falla”. Hon vill hjälpa sina släktingar ekonomiskt och sanera huset, vilket hon också gjorde i verkligheten.

– Jag har tagit mig friheten att tänka över hur ett sådant möte kunde ha sett ut. Jackie säger till Lilla Edie att ”du skulle aldrig klara av att ha mitt liv, du skulle inte stå ut en sekund – det är så fruktansvärt tråkigt”. Och samtidigt är ju Jackie en kvinna som ser ut att ha allt och är en bild av hur Lilla Edies liv kunde ha blivit. Lilla Edie som en gång hade frierier och pojkvänner, sitt fotomodellande och filosofin, men av någon anledning gick det inte att gripa de möjligheterna.

Tror du att deras excentricitet också delvis var teater – en galen mask att gömma sig bakom?

– Både och - ett skydd, men också ett sätt att kunna leva ut det som gör ont i Lilla Edie. Att få bo kvar hos sin mamma och härja, dansa och skrika ut sin besvikelse, ”är jag inte vacker!”. Att få vara ett evigt barn. Galenskap är väl att inte komma vidare, att fastna i samma loop för evigt. Och det finns ju enormt många märkliga saker en människa ägnar sig åt i det privata som skulle se väldigt underliga ut om de flyttades ut i offentligheten, påpekar hon:

– Alla har en sexualitet, alla onanerar, går på toaletten, bråkar, härjar och misslyckas och överför man det till offentligheten genom till exempel filmmediet så framstår det som galenskap. Det handlar om vad vi väljer att visa och vad vi inte visar…

... och bröderna Maysles dokumentärfilm visar allt.

– Jo, jag har alltid tänkt att det också handlade om pengar. De fick 4 000 dollar av filmteamet för att visa upp hela sina liv, det var enormt mycket i deras desperata läge. Fast de sade kanske också ja till filmen för att Lilla Edie längtade ut och bort från huset. Filmen var en möjlighet för henne att visa upp all den begåvning och genialitet hon såg i sig själv, ”någon måste få se allt det här”.

”Konsten att falla” har urpremiär 5/10 på Teater Galeasen i Stockholm.

Texten är ett utdrag ur DN:s scenbilaga ”Scenhöst 2015” som utkommer på torsdag, den 17/9. Samma dag släpps en pdf på nätet där bilagan kan läsas i sin helhet.  

Fakta.   Sara Stridsberg

Sara Stridsberg spelas på tre scener i höst, utöver på Teater Galeasen kan ”Beckomberga” ses på Dramaten och ”Dissekering av ett snöfall” på Stockholm Fringe Festival 21 till 25 oktober.

Hon fick sitt genombrott med ”Drömfakulteten” (2006) som följts av dramatik som ”Medealand” (2009) och romaner som ”Darling River” (2010) och ”Beckomberga - ode till min familj” (2014).

Stridsberg har Augustnominerats fyra gånger och belönats med bland annat Samfundet De Nios stora pris och Nordiska rådets litteraturpris.

”Konsten att falla” är ett samarbete med Dramaten och har urpremiär på Teater Galeasen i Stockholm den 5 oktober.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.