Beyoncé i Globen

Musikrecension
4

Artist: Beyoncé

Plats: Globen, Stockholm

– Jag grät i fem dagar, när jag trodde att jag inte skulle få en biljett, säger 18-åringen bredvid mig.

– Folk frågar om jag är en Belieber eller Directioner, men hur kan jag vara det när Beyoncé finns? Taskigt bara att folk kallar henne för feminist, fortsätter min granne som om det var det absolut värsta som kunde hända.

Få artister har fans i så många läger och åldrar som Beyoncé, vilket hon illustrerar genom att före showen pumpa både Justin Bieber, Miguel och maken Jay-Z/Mr Carter själv. Bara hon dyker upp i en välgörenhetsvideo i två sekunder utbryter en Beatleshysteri som sällan förlänas kvinnliga artister. Masspsykos är bara förnamnet och Beyoncé möter sina många målgrupper genom att under kvällens gång glida mellan lika många roller som fantastiska glitteroutfits: Marie Antoinette, ghetto-Kleopatra, rökande Rihanna-avatar, ”Justify my love”-utmanare. Till skillnad från Madonna kan Beyoncé dansa och sjunga samtidigt. Och framför allt sjunga. Hon är fullkomligt omänsklig. Svajar inte på en ton. Hinner med fler klädbyten än Grace Jones och verkar som person uppriktigt supermysig.

Trots motargumenten – och min 18-åriga bänkgrannes farhågor - är Beyoncé så feministisk som man kan vara som världens kanske största kvinnliga artist. När såg man senast två barnvagnar på scen? Hur ofta backas världsstjärnor av helkvinnliga band? (Av 21 musiker och dansare på scen är endast två män). Hur många har låtar som “Independent woman”, “If I were a boy” och “Run the world (Girls)” på cv:t? Ger bort hela filmgager till missbrukande olyckssystrar eller är ambassadörer för kvinnoorganisationer?

Samtidigt surrar en märklig tinnituston under kvällens olympiska hitkavalkad. Den ständiga vindmaskinen ger en air av lyxschampooreklam som förstärks av kvällens konstfilmsaktiga pr-videor. När Beyoncé reciterar ”I salute you, I’m courageous, I’m joyful” vet man inte om hon gör reklam för sig själv, Adidas eller Nike. I det visuella gränssnittet mellan Blue Ivy-bilder, Pepsi-konsumtion och en personkult som Kim Jong-uns uppstår en överkommersialisering som närmast för tankarna till den IT-dystopiska scifi-serien ”Black Mirror”.

Men showmässigt är det absolut storslaget och det fullproppade Globen visar med öronbedövande jubel att bidrottningen är dyrkad bortom all fattningsförmåga. Trots att hon solomässigt stod på sin låtmässiga zenit runt “B’Day” (2006). I brist på nytt låtmaterial är klassikerna omstajlade och krutet lagt på att göra det absolut bästa av det som finns, vare sig det handlar om tribal industritechnodans värdigt ett gästspel på Dansens hus eller Johan Söderberg-värdiga videocollage där Beyoncé både spelar på och omformulerar exotiserande stereotyper.

Ribban från Beyoncés Superbowl-framträdande i februari följer med in i Globen. Eldsflammor, glitterkonfetti, bootyskakande hovprinsessor och Kanye-ballerinor är basvaror. Minimum. Standard.

Allt är Liberace-maxat och anpassat till en adhd-tid där åskådaren måste matas med ständiga intryck för att inte vända sin iphone från Beyoncé till sitt sociala medie-flöde.

Och det lyckas. För en gångs skull är alla närvarande. Frånkopplade Matrix och uppkopplade mot Beyoncés bikupa. I en galen mashup-värld där ”If I were a boy” omstöps i ”Bittersweet symphony” goes metal-dräkt och Whitney Houston oväntat hyllas i en rörande övergång mellan ”I will always love you” och ”Halo”.

I glittrande lila kroppsstrumpa flyger Mrs Carter via en elegant skidlift över till Globens andra kortsida och gör succé med ”Irreplaceable” och ”Survivor”. Ingen verkar bry sig om att låtar som ”Countdown” och ”Green Light” slarvas bort eller att kriminellt svängiga ”Upgrade you” prioriteras bort för fillers från ”4”.

Rihanna må ha fler hits, men live är Beyoncé fortfarande kejsarinna – med energi och utstrålning nog att ersätta ett kärnkraftverk.