Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

”Det går an” på Läckö slott

Ny opera som både angår och går an. Vips förvandlas hela borggården till en ångbåt när Jonas Love Almqvists bok blir opera i Daniel Fjellströms energiskt böljande musik och Maria Sundströms rappa libretto.

Johanna Paulsson hör och ser en stark berättelse bäras fram över seklerna.

Opera

”Det går an”
Musik: Daniel Fjellström
Libretto: Maria Sundqvist efter Carl Jonas Love Almqvists roman.
Dirigent: Simon Phipps
Regi och scenografi: Linus Fellbom
Kostym: Anna Ardelius,
Mask: Therésia Frisk,
Ljusdesign: Markus Granqvist,
Koreograf: Lars Bethke
Medverkande: Frida Engström, Carl Ackerfeldt, Monica Danielson, Johan Wållberg, Lisa Carlioth, Fredrik Af Klint, Läckö Operaorkester med flera
Scen: Läckö slott, Lidköping

Ångbåtsvisslan ljuder i bleckblåset och vips har hela borggården förvandlats till fartyget Yngve Frey som glasmästardottern Sara Videbeck och sergeanten Albert färdas på genom romanen ”Det går an”. Läckö slott brukar vara skickliga på att sätta lokal prägel på gamla klassiker och med en nyskriven operaversion av Carl Jonas Love Almqvists bok från 1839 behöver man knappast anstränga sig. Handlingen utspelar sig redan i trakten; resan från Stockholm avslutas i Lidköping och under tiden har Sara och Albert förälskat sig i varandra.

Men i stället för giftermål föreslår Sara att de ska leva tillsammans i en jämlik relation utan formell vigsel och utan gemensam egendom. Almqvists roman, som gör upp med romantikens kvinnoideal, klasstänkandet och äktenskapet som institution, orsakade på sin tid stor skandal. Men temat går fortfarande att relatera till. Anna Ardelius i grunden traditionsenliga kostymer är uppdaterade med moderna haute couture-detaljer och en svartvit enkelhet kongenial med regissören Linus Fellboms stilrena scenografi med speglar och glas. Något som också går igen i Daniel Fjellströms energiskt böljande musik som särskilt för tankarna till John Adams postminimalism, men också till Charles Ives sätt att stapla simultana melodier.

Fjellströms tonspråk är både trubbigt och tilltalande på samma gång. Inte minst när han fiskar fram levande miljöer ur musiken med cellisternas fiskmåsglissandon och det svirrande soundet av vattenstämda vinglas. Den framväxande romansen vecklar under tiden ut sig över allt mer komplexa ledmotiv. Att lägga lager på lager av körpartier bakom en berättande aria blir ytterligare ett dramaturgiskt effektivt grepp, även om texten ibland får lite svårt att gå fram.

Maria Sundqvists libretto har tagit fasta på kvinnans symboliska huvudbonad – mamsellens hatt eller jungfruns sjalett – samt lyft in romanens rappaste ordväxlingar och lätt igenkännbara nyckelscener. Som den jäktade avgången där Saras moster (Monica Danielson) blir kvar på land, medan ångbåtens allt större avstånd till kajen fiffigt iscensätts med hjälp av en palldragare. Den lite valhänta fjantigheten som bor i Almqvists roman genomsyrar de smått parodiska baronerna Mörck och Stjerne (Karl Peter Eriksson och Jonatan Lönnqvist). Man har också arbetat med situationskomik i ensemblens kroppsspråk, men den här skutan går aldrig överstyr.

I princip all rekvisita mimas dessutom fram på ett sätt som känns, ja, glasklart oavsett det rör sig om tagelringarna som kastas i sjön eller apelsinerna som skalas. Den självständiga Saras saklighet kontrasteras mot ensemblens bröllopsyra, medan Albert genomgår en personlighetsutveckling från fyrkantig till förstående framtidsman.

Frida Engströms varmt rundade sopranstämma kan ibland drunkna lite i orkesterns klangprakt med dirigenten Simon Phipps vid rodret. Men Carl Ackerfeldts barytonstämma ljuder stark och stolt över borggården och tillsammans bär de den här berättelsen genom seklerna, från 1800-talet till i dag. Intrycket blir en förträfflig föreställning som både angår och går an.

Fotnot: Det går an är ett samarbete mellan Stiftelsen Läckö slott och Operaverkstan/Malmö opera. Föreställningen spelas på Läckö slott till och med den 30 juli. Därefter på Kulturen i Lund den 5-6 augusti.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.