Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Figaros bröllop på Malmö Opera

Rebecca Nelsen spelar Susanna, Kostas Smoriginas gör greve Almaviva och Giuseppina Bridelli gestaltar Cherubino.
Rebecca Nelsen spelar Susanna, Kostas Smoriginas gör greve Almaviva och Giuseppina Bridelli gestaltar Cherubino. Foto: Malin Arnesson

Malmöoperans ”Figaros bröllop” utspelar sig i traditionell 1700-talsmiljö men spetsas med aggressiva accenter och gör Mozarts människor levande med genomtänkt finlir.

Opera

”Figaros bröllop”

Regi: Peter Stein

Libretto: da Ponte efter Beaumarchais pjäs. Scenografi: Ferdinand Wögerbauer. Kostym: Anna Maria Heinreich. Med Henning von Schulman, Rebecca Nelsen, Kostas Smoriginas, Evgeniya Sotnikova, Giuseppina Bridelli, Charlotta Larsson m fl. Malmö Operaorkester och kör. Dirigent: Evan Rogister. Scen: Malmö Opera

Det är inte konstigt att Mozarts ”Figaros bröllop” från 1785 fortfarande ligger stadigt på tio-i-topplistan för världens alla operahus. En fräck och erotiskt laddad komedi med idel örhängen som ”Säg farväl lilla fjäril”, pagen Cherubins charmiga visor och Grevinnans smäktande arior. För att inte tala om den virvlande uvertyren.

Men på Malmö Opera spetsas den välkända ridåöppnaren med aggressiva accenter som utlovar något utöver en trevlig kväll med tokiga förväxlingar mellan herrskap och tjänstefolk. I traditionell 1700-talsmiljö, därtill. Ett förment äkthetsideal, senast praktiserat även för Mozarts ”Trollflöjten” just i Malmö.

Den gången kändes det bara fantasilöst. Nu finns det betydligt mer substans och mening när det är gamle regilegendaren Peter Stein som fått lägga ut kursen. ”Figaros bröllop” må vara en älskad klassiker, men är i själva verket svår att göra läslig för en publik på flera seklers avstånd. Musiken är genialt och tajt sammanflätad såväl med replikerna som med intrigerna i Beaumarchais pjäsförlaga, något som de flesta produktioner sällan förmår belysa. Man litar på musikens kraft, och den räcker långt.

Men Stein litar också på vitaliteten i texten. Med en skärpa i personinstruktion och scenerier man sällan sett maken till på en svensk operascen gör han Mozarts människor långt mer levande än de som bor på Downton Abbey. Det behövs ingen gul peruk för att vi ska känna igen en Trump i den kjoltygsjagande Greven. Däremot behövs det genomtänkt finlir för att vi verkligen ska förstå varför han inte bara är ett uppblåst pucko när han låter sig luras.

Så har denna produktion också genomförts med en väl tilltagen instudering, där sångarna inledningsvis har fått tala sina roller. Ändå lyckas snabbt inhoppade Henning von Schulman som Figaro att smälta in i ensemblens finnerviga koncept. Ett extra plus att få möta denna unge gotlänning som sedan några år gör karriär på Köpenhamnsoperan. Liksom Charlotta Larsson, som äger scenen med sin ampra Marcellina med bett i repliken värdig en Maggie Smith.

Annars har Malmöoperan som vanligt handplockat en ung och internationell cast, men en riktig sångarfest har det ändå inte blivit. Litauiske Kostas Smoriginas sticker ut med sin svärtat klangfulla Greve. De tre sopranerna – Grevinnan, Susanna, Cherubin – är perfekt valda för att låta sig förväxlas, men är just vokalt lite anonyma. Av Cherubins pubertalt pilska byxroll gör Giuseppina Bridelli en närmast bokstavlig toyboy – lika lealös som liderlig.

Det märks att regissören har satt tonen för föreställningen snarare än dirigenten, men Evan Rogister håller det hela tajt och snyggt.

Och publiken är helt med på noterna: Sällan har det skrattats och suckats så mycket på så många rätta ställen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.