Scenrecension: Genomarbetat, kunnigt och entusiastiskt när Star trek kommer till Kärrtorp

”Visit Qo’noS” på Turteatern i Kärrtorp.
”Visit Qo’noS” på Turteatern i Kärrtorp. Other: Chrisander Brun

Målgruppen för ”Visit Qo’noS” är inte stor – mycket av humorn bygger på en förståelse för ”Star trek”.  Men DN:s Greta Thurfjell finner föreställningen så genomarbetad, kunnig och entusiastisk att de ”Star trek”-fans som tar sig till Turteatern knappast lär gå hem och i vredesmod slipa på sina bat’lether.

Redan innan vi släpps in till skådeplatsen för ”Visit Qo’noS” är presentationen i full gång. Bredvid mig i entrén står två hängivna fans och översätter klingonska ordspråk från de många banderoller som pryder lokalen, där (mycket atypiskt) skrattande klingoner visar upp skålar med gagh– en klingonsk delikatess bestående av (oftast levande) maskar – och säljer in sin hemplanet med slogans som ”be yourself, be Klingon”.

”Visit Qo’noS” beskrivs som ett samarbete mellan Turteatern i Kärrtorp och det klingonska högsta rådets turistbyrå. Ja, ”klingoner” måste kanske förklaras mer ingående för alla som inte råkade befinna sig på premiärkvällen på Turteatern – de är den ärofyllda, våldsbenägna, knölpannade art som genom tv-serien ”Star trek” fått närmast mytisk betydelse för fansen.

I ”Visit Qo’noS” får publiken stifta bekantskap med fyra hittills okända, förhållandevis människovänliga klingoner: Ban’Shee, Mara, Morath och Klag. De har för avsikt att med en introduktion till den klingonska kulturen få människorasen att börja turista på klingonernas hemplanet Qo’noS.

Presentationen hålls övervägande på engelska – ”det minst veka människospråket”, förklaras beslutet, men lite fånigt känns det – och och är uppdelad i pedagogiska kategorier som mat, historia, geografi och klingonsk opera. Det bjuds på blodvin, som doftar misstänkt likt sötsliskig människosprit, och tidigare nämnda gagh i form av långa, slemmiga, lila tagliatellestrån. En stackare i publiken döps prompt om till ”ass face” och trakasseras utförligt av den sexuellt aggressiva Mara, som Hanna Dawit spelar med roligast och mest övertygande resultat av de fyra. Dessutom hinner de med att dissa den senaste ”Star trek”-serien, ”Discovery” (Netflix), för den alltför humana gestaltningen av den klingonska rasen (”vi knullar inte så”).

I ett parti som har potential att röra sig utanför det klingonskt interna och in i den jordiska samtiden, men som skulle ha tjänat på att en och annan halvslapp älskling skickades till dödsriket Sto-vo-kor, iscensätter representanterna skillnader mellan klingon och människa. De återkommande parallellerna till modern diskurs kring rasifiering är fantasifulla men ibland väl övertydliga: ”Fråga aldrig om du får röra en klingons hår – du riskerar att dö på kuppen”.

Målgruppen för ”Visit Qo’noS” får sägas vara närmast förskräckande liten – mycket av humorn bygger på en förståelse både för ”Star trek” och för samtidsfenomen som musikvideon till Drakes ”Hotline bling”. Å andra sidan är det så genomarbetat, så kunnigt och så entusiastiskt att de ”Star trek”-fans som tar sig till Turteatern knappast lär gå hem och i vredesmod slipa på sina bat’lether. Och vem – vem! – kan motstå den avslutande scenen, där den klingonska pjäsförfattaren Wil’yam Shex’pirs ”Romyo je joloywI’” får ett nytt, långt mer ärofyllt slut än det tårmilda vi jordbor lurats tro är den ultimata kärlekshistorien?

Turteatern i Kärrtorp

”Visit Qo’noS”

Manus och regi: Nils Poletti