Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

”Hohaj” på Västerbottens­teatern, Skellefteå

”Hohaj” är en berättelse om kärlekens hinder, om att sitta fast och inte våga låta sig bli älskad, sen trots allt möta kärleken – och förlora den. En tragedi, kort sagt, som utspelar sig i det västerbottniska skogslandskapet där sanka myrar sviktar förrädiskt under dem som söker varandra.

Västerbottensteatern stadfäster sin plats som berättarteaterns cent­rum. Elisabeth Rynells prosapoe­tiska roman ställs på scenen i en spensligt snickrad skog, bräcklig som hela tillvaron, och det är det berättande tilltalet som bär före­ställningen. Ett något ojämnt och osynkat skådespeleri i skilda stilar hålls ihop av denna närhet till salongen. Direktheten och ögonkontakten känns som Skellefteåscenens specialitet.

Här pågår handling i två tidsplan. I nuet har Maria (Margareta Niss) i sorg efter sin make sökt sig tillbaka till trakten där de levde ihop. I det förflutna utspelar sig på samma plats ett triangeldrama mellan den gamle änklingen Knövel (Greger Ottosson) och hans dotter Inna, som han äger i all mening, och den unge främling som ”getar” hästarna i skogen under sommaren. Matthew Zajac i rollen spelar på skotsk engelska och bruten dialekt. Han har en distanserad värme och lekfullhet som stämmer med romanens Aron.

Olle Törnqvists regi flätar vackert och skarvlöst ihop tidsplanen. På scenen uppstår den samtidighet som bara kan beskrivas i romanen. Speglingarna, tematiskt och geografiskt, mellan tidsplanen skapar fördjupning.

Det är skådespelerskan Ellenor Lindgren, tidigare uppmärksammad för sitt turnerande lilla mästerverk ”Lifsens rot” efter Sara Lidmans roman, som står för dramatiseringen. Rollen som den misshandlade, våldtagna hemmadottern Inna har hon vikt åt sig själv och spelar med den äran. Hon är en lokal naturtillgång, en kraftkälla av närvaro och knutet återhållna känslor. Jag skulle gärna se henne i rollen som sin namne Eleonora i Strindbergs ”Påsk”.

Scenrecension

Verk: ”Hohaj”

Plats: Västerbottens­teatern, Skellefteå.

Regi: Olle Törnqvist.

Text/manus: Elisabeth Rynell

Scenografi: /kostym: Ulla Karlsson.

Medverkande: Margareta Niss, Ellenor Lindgren, Greger Ottosson, Matthew Zajac.

Övrigt: Dramatisering: Ellenor Lindgren. Kompositör: Cay Nyqvist.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.