Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

”Kult” på Göteborgsoperan

Kultvarning. Simpelt genial och utsökt provokativ lek, skriver Örjan Abrahamsson om ”Kult”.

Dans

”Kult”

”Sacre”

Koreografi: Roy Assaf. Musik: Igor Stravinsky (”Le sacre de printemps”). Dirigent: Ariane Matiakh. Orkester: Göteborgsoperans orkester. Speltid: 40 min.

”Decadance Gothenburg”

Koreografi: Ohad Naharin. Musik: av och/eller med Perez Prado & Orchestra, Vivaldi, Dean Martin, Dick Dale, Rajesh Roschan, Tracktor’s Revenge, Beach Boys m fl. Speltid: 1 tim. Dans: Göteborgsoperans danskompani. Scen: Göteborgsoperan

Att förära världen med ytterligare en omtolkning av den moderna dansens mest emblematiska verk, Stravinskys & Nijinskijs ”Våroffer” från 1913, framstår som om inte rent dumdristigt så otroligt tröttsamt, särskilt fyra år efter 100-årsjubileet då oräkneliga nytolkningar gjordes. Suck.

Likväl antar unge, hajpade koreografen Roy Assaf utmaningen i dubbeln ”Kult” på, givetvis, Göteborgsoperan. Mot alla odds skapar den 35-årige israelen en ”Sacre” som både förför och berör, och som i ordet bästa mening gör mig ambivalent.

Scenografin är geometriskt raffinerad. Simpelt genial. Orkestern sitter på scenen, inramade av en enorm svart, liggande rektangel, medan det vita dansgolvet sträcker ut sig över orkesterdiket mot publiken. En catwalk, omgärdad av svarta avgrunder. Våroffrets sju kvinnor är galet uppklädda i supersnygga pinuppavioletta sammetsbaddräkter, och de intar och utför i princip varenda eggande rörelse och demimonde-position som existerar i den mest sexistiska av manualer.

Vad som ställer saken på huvudet är koreografens distinkt annorlunda, bitvis lättsinniga, genomgående gäckande tonfall. Är Assaf småslipprigt underhållande eller spefullt allvarlig, ironisk, satirisk, parodisk? Dansarna är suveränt precisa och alldeles utsökt provokativa, medan (den osynliga) dirigenten Ariane Matiakh kongenialt förvandlar Stravinskys stränga explosivitet till ett liksom mjukt, böljande hav av sorglös berusning.

Assaf balanserar på slak lina när kvinnokroppen objektifieras, men han gör det med en så smart sensibilitet att spegeln hela tiden riktas mot publiken (som tar emot ”Sacre” med sällsamt högljudda, stående ovationer). Vet dock att i nästa föreställning dansar i stället – sju män. Vidare blir det, varannan damernas, varannan herrarnas. Missa inte denna – dessa – ”Sacre”!

Som det inte vore nog bjuder ”Kult” efter paus på en dansant skattkammare, Ohad Naharins ”Decadance”, låt vara med tillägget ”Gothenburg”. För övrigt är ”Kult” första programmeringen av kompaniets nya konstnärliga ledare Katrín Hall. Resten av säsongen tyder på att hon försiktigt insiktsfullt tagit vid stafettpinnen efter Johannes Öhman och Adolphe Binder.

”Decadance” är just en (underbart) dekadent föreställning med ”det bästa ur olika koreografier”, bestående just av tio avsnitt. Naharin blandar och ger, högt som lågt, i detta ständigt föränderliga verk som har några få fasta avsnitt, som klassikerstämplade ”Echad ani yudea”.

Jag har sett ”Decadance” tiotalet gånger med Batsheva, såväl med kompaniet och ensemble, och i jämförelse står sig Göteborgsoperans danskompani riktigt bra. Men visst syns det att flera av verkets arton dansare har en väg att gå – och falla – innan de snappar Naharins tänk och elaborerade rörelsespråk ”gaga”. Undantag finns givetvis, som det makalösa kvicksilvret Lee-Yuan Tu. Som född för att dansa Naharin.

”Decadance” är en timme i dansens paradis, och det efter en ”Sacre” som bör få rejäl efterklang i hela Europa. Hur som helst instämmer jag helt med den åskådare som efteråt överraskat utbrast, ”Man blir ju glad!”

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.