”Lite trans, lite trams och lite naket” – Recension av ”Grottbjörnens folk” på Turteatern

Nadja Hjorton, Lisen Rosell och Amanda Apetrea
Nadja Hjorton, Lisen Rosell och Amanda Apetrea Foto: Chrisander Brun

Turteaterns ”Grottbjörnens folk” är som en kollektiv meditation över det sexuella uppvaknandet, skriver Maina Arvas.

Teater

”Grottbjörnens folk”

Upphovsperson: Jean M Auel

Koncept, idé, medverkande: Amanda Apetrea, Lisen Rosell, Nadja Hjorton. Scenograf, ljusdesigner: Chrisander Brun. Kostymör, mask: Daniel Åkerström Steen. Grottmålare: Olof Svenblad. Scen: Turteatern, Stockholm. Speltid: 1 tim, 30 min.

Grottmålare är inte en yrkestitel som alla teaterprogramblad kan stoltsera med jämte scenograf och kostymör. Men när ”Grottbjörnens folk” sätts upp behövs en sådan (Olof Svenblad) för att smycka väggarna. Scenografen Chrisander Brun har inspirerat förvandlat Turteaterns scen till en väldig stenåldersgrotta med grå presenning, djurskinn, stenar, trädgrenar, en öppen eld, en porlande källa, en dödad mammut och en hel del teaterblod.

Vi når den mörka och varma grottan genom en trång passage … och låt mig redan nu påpeka att allt jag skriver här känns laddat med det bubblande fnisset från miljontals ungdomar som sedan 1980-talet har smyg- eller högläst denna storsäljare inom stenålderssex. Jean M Auels historiska romansvit om sex böcker, varav de två första ”Grottbjörnens folk” (1980) och ”Hästarnas dal” (1982) väl är de mest kända, berättar lika outtröttligt detaljerat om hur man bär med sig kol från föregående dags eld inslaget i mossa i ett uroxhorn, eller gör ett grötomslag mot sårinfektion av tuggade irisrötter, färska klöverblad och torkad humle, som om hur en kvinnas kön utforskas med tungan på bästa sätt för att ge henne magisk njutning. Böckerna kallades tantsnusk men fungerade i själva verket som hemlig sexualundervisning för unga tjejer, något som Amanda Apetrea, Lisen Rosell och Nadja Hjorton tar fasta på i sin uppsättning.

Så alltså, vi når grottan genom en trång passage och sätter oss på djurhudarna kring lägerelden. Iklädda pannlampor och expeditionskläder i funktionsmaterial börjar Apetrea, Rosell och Hjorton guida oss genom grottan och bokseriens handling med vetenskaplig pondus. Men snart tar erotiken över, det blir 1980-talsunderkläder, nakna bröst och heta scener bland klippskrevorna. Det här är verkligen ingen uppsättning för pryda, tänker jag först. Men kanske är det just precis vad det är. En tydlig ambition är att göra den kvinnliga sexualiteten självklar, frigöra den från skam med hjälp av kroppspositivism och massor av humor.

Den som väntar sig en regelrätt dramatisering av berättelsen om cromagnonflickan Ayla, den neanderthalklan som adopterar henne, kärleken till mannen Jondalar, hennes resor och vidare livsöden mot att bli en andlig ledare, blir kanske besviken. Men får något annat och troligtvis intressantare: en scenkonstperformance som fritt kretsar kring teman ur böckerna och läsupplevelsen av dem. Jag tycker mig känna igen en pedagogisk ambition från andra projekt av ÖFA-kollektivet, där Apetrea, Rosell och Hjorton ingår, och ser definitivt spår av samma rituella frambesvärjande av den kvinnliga sexualitetens kraft som i Apetreas ”Dead” på MDT i våras.

Ayla hyllas som den feministiska normbrytare hon kan läsas som, samtidigt som böckernas heteronorm ges motbilder av att det endast är kvinnor i sexscenerna. Turteaterns ”Grottbjörnens folk” är som en kollektiv meditation över det sexuella uppvaknandet – med lite trans, lite trams och lite naket. Flera gånger tar tramset över, uppsättningen hade vunnit på att våga vara mer i allvaret. Men det är med ett välbekant bubblande fniss jag kliver ut ur grottan.