Opera

”Mitt lyckliga liv”
av Stefan Klaverdal (musik) och Rose Lagercrantz (text).
Regi: Hugo Hansén.
Medverkande: Sara Jangfeldt, Jessica Bäcklund, David Härenstam (gitarr), Malin-My Wall (violin) och Stefan Klaverdal (datorer).
Scen: Skottorps slott.

Halland opera & vocal festival startade lite blygsamt 2014 i Halmstad men har i år flyttat till Laholm och vuxit ut till en fyradagars festival som från olika infallsvinklar vill belysa operan, musikteatern och andra uttryck för den mänskliga rösten.

Bland programpunkterna kan nämnas Operabyråns redan uppmärksammade ”Ingjutet i mitt hjärta”, isländska ”Errata opera”, där fyra tonsättare skapat var sin akt, musikteatergruppen Nonos självmordsdrama ”Gloomy Sunday”, Operation Operas version av Erik Saties symfoniska drama ”Je suis Socrates” och Smålandsoperans iscensättning av Pietro Mascagnis ”Cavalleria rusticana”.

Mitt val i år faller dock på (barn-)kammaroperan ”Mitt lyckliga liv” som efter en idé av gitarristen David Härenstam nu tonsatts av Stefan Klaverdal till ett libretto av Rose Lagercrantz.

Det är baserat på hennes och illustratören Eva Erikssons prisade böcker om sexåriga Dunne och hennes livsavgörande vänskap med klasskompisen Ella Frida. Ett ämne som inte kan ligga mer rätt i tiden efter vårens utgivning på svenska av Elena Ferrantes roman ”Min fantastiska väninna” om Lila och Elena, som i början är jämngamla med Dunne och Ella Frida, och som trollbundit läsare och kritiker världen över.

I sin recension (DN 9/4) menade också Åsa Beckman att den uppgraderar väninnerelationen, en av litteraturhistoriens sorgligt vita fläckar, och ger den dess rättmätiga plats. Och att den gör det genom att skildra de båda flickornas visionära kraft när de oförskräckt och tillsammans blandar fakta med fiktion, drömmar med verklighet. Precis det som Lagercrantz och Eriksson gör i sina böcker görs nu med andra medel. Mera lyriskt, exakt och förtätat, med en kännbar puls mellan aktion och stillhet, och därmed också mera musikaliskt.

Stefan Klaverdal, som tidigare gjort uppmärksammade ”Vävaroperan”, tycks också ha smittats av textens musikalitet. För en lyckligare melodik än den som får ”Mitt lyckliga liv” att sprudla och jubla har jag svårt att föreställa mig. Ett melodiskt språk som rör sig över genregränserna med en sådan spontanitet och samtidigt med sådan klockren exakthet att det helt smälter samman med texten. Som i operans första höjdpunkt där Sara Jangfeldts oemotståndliga Dunne och hennes kontrapunkt, Jessica Bäckströms färgstarka Ella Frida, möts i något som resulterar i en veritabel sångarstrid. En scen som tar ut allt det anarkistiska och galet vilda i deras vänskap för att låta den fullständigt svämma över.

I Hugo Hanséns härligt medryckande men även finstämda regi spelar också David Härenstam lyckosamt dubbelrollen som Pappan och operans gitarrist. Liksom Malin-My Wall i rollen som Katten och som operans violinist. I dessa stämmor framkallas också de mörkare stråk i berättelsen som lyckan avtecknar sig emot. De känslor av separation och sorg som tillhör riskerna med att älska fullt ut.

Att en opera för barn (från fem år) även vågar visa detta är mycket starkt. Jag hoppas därför att denna ”Mitt lyckliga liv” får ett fortsatt liv. Den är en riktig fullträff.