Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Nahawa Doumbia på Fasching

Barfotasångerskan Nahawa Doumbia sparar inget krut när hon sjunger.
Barfotasångerskan Nahawa Doumbia sparar inget krut när hon sjunger. Foto: Adrian Pehrson

Håller Fasching på att bli den internationella fasta scen som länge saknats i Stockholm? Underbart att uppleva ett så genuint sound från Mali i en lokal som passar för ändamålet. 

5

Nahawa Doumbia

Scen: Fasching, Stockholm

Från första stund är det ett rungande tryck i den traditionellt baserade musiken. Det dröjer inte länge förrän svettpärlorna rullar på musikerna och det börjar svaja i rummet, intensiteten ökar och det kokar till slut av dansande publik i lokalen.

Med en självklar pondus rör sig Nahawa Doumbia med lätta böljade rörelser i sin färgsprakande dräkt. Barfota levererar hon samhällsnyttiga och feministiska budskap om flykt och kärlek med sin gälla röst där inget krut sparas. Tillsammans med fyra lagom sammansvetsade kompmusiker bygger hon upp en afrikansk klubbkänsla man sällan får uppleva i Sverige.

Harouna Samake i jeans och poncho trakterar kamele ngoni till fulländning. Briljant använder han pedaler och får fram roliga effekter på den ålderdomliga lutan som man inte visste fanns. Inte svårt att dra paralleller till självaste Jimi Hendrix när han spelar bak och fram och upp och ner. Trummor och slagverk varieras och bandet kompletteras med the grand old man N’Gou Bagayoko på gitarr och slagverk som mejslar fram underbara små figurer ur den ofta entonigt monotona, grymt svängiga musiken.

Mot slutet sjunger Doumbia stilla och naket den sång hon en gång sjöng när hon blev drottningen av didadi, speciella ceremonier och rytmer från Wassoulou i södra Mali, som hennes man gitarristen N’Gou Bagayoko berättar om från scenen. Från Wassoulou kommer också stjärnan Oumou Sangaré. Båda slog igenom på 80-talet och använder kändisskapet för att pumpa ut olika feministiska budskap som att ta strid mot polygami.

2011 återutgavs Doumbias 80- talskassett ”La grande cantatrice malienne, vol 3” på etiketten Awesome Tapes from Africa. Det blev en biljett tillbaka till internationella scener. Tack för det. Det här är årets hittills bästa konsert.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.