Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Scenrecensioner

”Piruett för kannibaler” på PotatoPotato på Inkonst, Malmö

”Piruett för kannibaler.”
”Piruett för kannibaler.”
Scenrecension

Verk: ”Piruett för kannibaler”

Plats: PotatoPotato på Inkonst, Malmö.

Text/manus: och med: Jenny Möller Jensen, Freja Hallberg, Linda Forsell och Klara Bendz. Fritt efter Sture Dahlströms roman.

Det rebelliska, stridslystna scenkollektivet PotatoPotatos främsta kvalitet så här långt är förmågan att föra in ungdom och udd i Malmös teaterliv. Det finns just nu få teatergrupper som bättre förstår hur man alstrar kreativitet ur friktion, och hur man skapar friktion om den inte verkar finnas.

Under rubriken LiteBilligare­LiteSämre har PotatoPotato gjort kreativa omtolkningar av teater­utbudet på stadens övriga scener.

Mest uppmärksamhet har de hittills fått för den bröllopsperformance som arrangerades i samband med Victorias och Daniels bröllop; för ”Historia A”, som angrep frånvaron av kvinnor i gymnasieskolans historieundervisning, och senast för ”Danskjävlar” som tog ett lekfullt livtag på den europeiska höger­populismen. PotatoPotato är kort sagt en grupp som inte bör förbigås.

I det långa loppet tror jag dock att ”Piruett för kannibaler” kommer att räknas till de mindre betydelsefulla iscensättningarna. I första hand för att det är svårt att urskilja det där friktionselementet i PotatoPotatos fria omtolkning av Sture Dahlströms kortroman från 1985.

Det finns inga uppenbara slitningar mellan PotatoPotato och Dahlström, ingenting som riktigt förklarar vad Jenny Möller Jensen, Freja Hallberg, Linda Forsell och Klara Bendz vill göra av poeten Glads äventyr i en genombyråkratiserad statsapparat, eller med Dahlströms hungriga, maskulina fantasi – denna märkliga korsbefruktning av Frank Heller och Henry Miller – som så ystert expanderar under tryck.

Iscensättningen kan ändå vara viktig för den som vill förstå vart PotatoPotato är på väg. Kanske ligger lockelsen just i Dahlströms humor och hans anarkistiska attityd. Friktionen blir genast mer uppenbar när man ställer denna iscensättning mot alla de andra artiga och belevade iscensättningar som dominerar teaterrepertoaren.

Även om Dahlströms samhällskritik är daterad finns det fortfarande udd i ifrågasättandet av den goda smaken, i oviljan att följa konventioner, i lusten att utvinna kraft ur allt som hämmar och spänner i samhället.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.