Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

”Rhenguldet”, ”Valkyrian” ”Nibelungens ring” på Kungliga Operan

En klassisk Brünnhilde. Nina Stemme som Wotans, och operafansens, älsklingsvalkyria.
En klassisk Brünnhilde. Nina Stemme som Wotans, och operafansens, älsklingsvalkyria. Foto: Markus Gårder

Staffan Valdemar Holms och Bente Lykke Møllers version av Wagners Ring är tillbaka på Kungliga Operan och DN:s Camilla Lundberg finner mycket att glädjas åt.

Opera

”Rhenguldet”, ”Valkyrian”

”Nibelungens ring” av Richard Wagner

Regi: Staffan Valdemar Holm. Scenografi, kostym: Bente Lykke Møller. Dirigent: Marko Letonja. På scen: Nina Stemme, John Lundgren, Cornelia Beskow, Michael Weinius, Katarina Dalayman, Johan Edholm, Lennart Forsén, Jonas Degerfeldt m fl. Kungliga Hovkapellet. Speltid: ”Rhenguldet” 2 timmar 25 minuter, ”Valkyrian” 4 timmar 55 minuter.

 

Oberoende av sekler och trender rullar Wagners väldiga Ring och välter kioskerna. Kungliga Operans biljettsläpp för två år sedan till den aktuella utgåvan är bevis nog: utsålt på momangen. Fast det ”bara” handlar om en tio år gammal reprisproduktion. Men står sig paret Holm–Møllers kammarspel i 1800-talsinteriör? Hur klarar sig den okände dirigenten från Tasmanien? Är Nina Stemme fortfarande Nina Stemme?

Svaret är efter halvtid ett ringande, rungande Ja. Med flera utropstecken och smileys plus några frågetecken i kanten. Det är ju, till att börja med, rätt kul att Kungliga Operan mönstrar ett helsvenskt sångarlag Ringen igenom, med undantag av gästande bas i finalens ”Ragnarök”. Extra härligt också att få bevittna ett genuint genombrott: sopranen Cornelia Beskow.

Det är som Sieglinde hon triumferar, den olyckliga tvångsgifta kvinnan som förlöses i kärlek till sin bror och inspirerar sin kompositör till oemotståndlig klanglyrik. Beskow, lång och slank, presenterar sig med en lite gäll kant på stämman till det hårdknutna kroppsspråk som hör situationen till. Därför blir hennes blomning extra verkningsfull, när rösten expanderar med rika övertoner och ett härligt glitter. En intelligent och känslig Sieglinde, som måste älskas.

Och det gör hennes tvillingbror i Michael Weinius tunga gestalt; visuellt ett tveksamt släktskap men känslomässigt desto trovärdigare. Vad än Weinius gör, så är det ärkemusikaliskt och genomtänkt. Rimligtvis borde han räknas till det internationella toppskiktet av hjältetenorer och ha de riktigt hårdkokta rollerna som Tristan och Siegfried inom räckhåll.

Nu kan Sverige i varje fall mönstra en Wotan i världsklass, den mäktigaste av Wagnerska barytoner. John Lundgren, i många produktioner partner till Nina Stemme, stiger här fram som en skrämmande modern maktmänniska.

Det finns en sprallig komik över hennes berömda ”hojotoho”-hojtande när hon galopperar in som ett snöigt yrväder till pappa i Valhalls biljardrum.

Men efter ett Strindbergskt äktenskapsgräl med hustru Fricka har Wotans övermod förbytts till existentiell vånda över maktens pris.

I en unikt tidlös scen blottar han sitt innersta för dottern Brünnhilde. Samspelet här mellan Lundgren och Stemme är värt hela Ringen.

”Rhenguldet”, av Wagner kallat ”förspel”, dock ej att förglömma. Ett riktigt teaterstycke, som Holm & Møller förvaltat med humoristisk skärpa. Här, i Wagnerskt borgerlig salong, lattjas det med torrsimmande Rhendöttrar och spelas det ful dvärg – tills det faktiskt blir allvar. Den gästande slovenske dirigenten Marko Letonja övertygar inte här; intrycket är orepeterat och ogestaltat. Men man gläds åt Jonas Degerfeldts preciöse trickster Loge och hur Johan Edholm förvandlar sin oskuldsfulle ”dvärg” till mäktig kapitalist.

Återstår att se hur Bente Lykke Møllers inomhuslåda kommer att hantera såväl drakslakt som gudarnas undergång i Ringens andra hälft.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.