Scenrecension: ”Bläck eller blod” ger en fullmatad historielektion

Lisa Werlinder som färgstark Madame de Staël.
Lisa Werlinder som färgstark Madame de Staël. Foto: Markus Gårder

Johanna Paulsson om ”Bläck eller blod” på Riksteatern, Hallunda.

Musikal

”Bläck eller blod”

Regi: Alexander Öberg

Libretto/sångtexter: Erik Norberg. Musik: Erik Norberg, Alexander Öberg. Arrangemang: Peter Tikkanen. Med: Anders Ekborg, Lina Englund, Pelle Bolander, Per Fritz, Sanna Krepper, Rolf Landberg, Linus Lindman m fl. Scen: Riksteatern, Hallunda. Speltid: 3 tim.

Revolutionstanken löper som en röd tråd genom Erik Norbergs dramatiska produktion. Nya musikalen ”Bläck eller blod” är tematiskt besläktad med hans och Johanna Garpes pjäsversion av P O Enquist-romanen ”Livläkarens besök”. Handlingen utspelar sig i Sverige under den turbulenta tiden mellan 1788 och 1811. I centrum står friherren Rutger Macklean, jordbruksreformator och upplysningsman. Han tror på republiken, men ännu mer på oblodiga reformer och lägger krutet på en lokal revolution kring sitt skånska slott Svaneholm. Här är det inte bara potatis, utan även nya, fria tankar som ska odlas. I realiteten bildning och kärnfamiljsideal långt före folkskola och folkhem.

Med detta som utgångspunkt blir det en berättelse om ädla ambitioner och grusade förhoppningar – både politiskt och privat. Sådant som heller inte går att åtskilja när en baron gör en piga på smällen, tvingar henne att äkta en ful fogde, föda en bastard och fortsätta längta efter den äkta kärleken. Mot den fonden ska förstås också det svenska lagomförhållandet till (franska) revolutionen ifrågasättas av två berättare (en trombontutande Sanna Krepper och saxofonlirande Lisa Werlinder i foppatofflor) som på Brechtmanér vänder sig direkt till publiken.

Alexander Öberg är knappast känd för finkänslig regi och här har de flesta i ensemblen dessutom fått ganska torftiga figurer att arbeta med: kutryggiga bönder, en tafatt Gustav III (Mattias Redbo) och generaler som rabblar inkallelseordrar till olika krig. Scenografin är lika enkel, men ändå funktionell: en ridå med Skåneslätten, en odlingslåda och två vridbara lådkulisser. Samt en brinnande by i miniatyr som effektfull scenlösning. Och det är där, i de små smarta greppen, som den här musikalen till slut hittar en fungerande väg framåt.

Klasskillnaderna på scen är stora även när det kommer till själva framförandet. Men samtliga skådespelare ska ha kredd för sin musikantiska multikompetens. Alla spelar minst ett instrument och tillsammans med kapellmästaren Peter Tikkanen på klaviatur och Rolf Landberg på slagverk är det ensemblen som står för såväl fioler och flöjter i folkton som rockigare gitarrer. Anders Ekborg har dessutom fått några riktigt fina musikalmelodier i ”Kristina från Duvemåla”-anda och förvaltar dem suveränt med både glittrande ögon och guldstrupe. Det är utan tvekan hans Macklean som bär den här föreställningen.

Övriga får gestalta de snabbskissade sidorollerna efter bästa förmåga. Lina Englunds Kajsa går från gapigt trånande tös till alltmer upprorisk bondkvinna. Hon har svärtan, men övertygar sällan med sång. Tobias Sondéns Samuel fumlar runt likt en manchesterklädd vänsterintellektuell och förstärker dragen av proggig 1970-talsteater. Lisa Werlinder livar däremot upp som en färgstark Madame de Staël med revolutionsrött läppstift och bra bett i rösten.

Tre timmar är aningen långt, men samtidigt är det mycket som ska få plats kring drömmen om en svensk revolution. Inte minst adelns agg mot Gustav III och Ribbings (Linus Lindman) anstiftan till kungamord.

”Bläck eller blod” blir en fullmatad historielektion om ett inte alltför vältröskat kapitel som slutar med Klågerupskravallerna, ett bondeuppror i punktappning. Men vad Norberg och Riksteatern egentligen vill säga med den här turnerande produktionen i samarbete med Örebro länsteater förblir dunkelt. Att trygghet föder passivitet? Att vi borde störta kungahuset? Eller bara gå hem och fortsätta nynna på låtarna i våra ”ljusa, fräscha villor och bostadsrätter”?