Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Scenrecensioner

Scenrecension: Revolutionen uteblir i ”Total eclipse of the heart”

Other: Teater Tribunalen

Teater Tribunalen gör upp med tvåsamhetsnormer och familjekonstellationer. Men analysen är för korttänkt, skriver Anna Håkansson.

En plyschklädd gestalt avtecknar sig mot snön utanför samlingsplatsen. Det är husdjuret som kommit för att leda oss hem till Teater Tribunalen tillfälliga tillflyktsort, en förrädiskt hemtrevlig gulmålad villa i förorten Spånga norr om Stockholm. 

Med utgångspunkt i Friedrich Engels klassiska institutionsuppgörelse ”Familjens, privategendomens och statens ursprung” har kollektivet DEVDSYAS placerat oss på själva urspelplatsen för konstruerandet av den lyckliga familjen. Vi välkomnas med en okonventionell husesyn anförd av en sammanbiten figur iförd satinmorgonrock. Försedda med varsitt pengakuvert – för visst kostar det att delta – uppmanas vi att röra oss fritt mellan rummen, alla lika olycksbådande och bärande sin egen centrala berättelse kring monogamins bedrägliga hegemoni. 

Här skapas en omedelbar och effektiv distans till den invanda miljö vi befinner oss i, men så bres det också på tjockt med symboltunga bilder. I köket blandar en perfekt sminkad värdinna ned skruvar i sconesdegen samtidigt som hon leende bjuder på blandsaft. Inspelade berättelser om tvåsamhetsrelationer i maktobalans sipprar ut genom hastigt tillslutna garderobsdörrar. Allt medan tv-apparaten visar groteskt uppförstorade bilder ur romantiska komedier. Mest tillspetsat blir det i barnrummets ritual för monogamins upphörande. Med varsitt gosedjur upptryckt under armen, nu även vi iförda varsin slinkig morgonrock, präntar vi ned namnen på våra partners på ballonger innan vi med stort allvar sticker hål på dem. Det är barnsligt, pinsamt och befriande på samma gång.

Rent intellektuellt är det knappast svårt att snappa upp föreställningens tes. De flesta av oss lever i konstruerade, ibland rentav förljugna, familjekonstellationer skapade av ett kapitalistiskt system. So far so good. Men där tar analysen liksom slut och den där revolutionen som ska leda oss ur det förblir något abstrakt. Därmed sätts heller aldrig allt det som är så förföriskt med tvåsamhetsnormen riktigt på prov. För hur blir det med hängivelsen, tryggheten och kärleken som ändå finns där?

När så äntligen Bonnie Tylers hesa röst stämmer upp i föreställningens ledmotiv och husdjuret bjuder upp till pardans avböjer jag. Något bör vi ju ha lärt oss. Det känns lite sorgligt. 

Scenkonst: ”Total eclipse of the heart”

Koncept, regi, text: DEVDSYAS

Medverkande: Åsa Lindholm, Johanna Emanuelsson, Emma Örn, Maja Björkquist, Shari Sabel Strandmark, Amina Winkler

Producent/verksamhetsledare: Hanna Melanton Appelfeldt

Spelplats: Teater Tribunalen i Spånga, Stockholm

Speltid: 90 min

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.