Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 13:43 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/scenrecension-salieri-vs-mozart-humoristiskt-men-trevande/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Scenrecensioner

Scenrecension: ”Salieri vs Mozart” – humoristiskt men trevande

Frida Österberg, Jesper Säll, Hillevi Martinpelto och Loa Falkman på Folkoperan.
Frida Österberg, Jesper Säll, Hillevi Martinpelto och Loa Falkman på Folkoperan. Other: Foto Markus Gårder

Ojämnt men ändå träffande om skapandets villkor på Folkoperans i  ”Salieri vs Mozart”, som hade premiär på onsdagskvällen. DN:s musikkritiker Johanna Paulsson ser en kombinationsopera om avundens affischnamn Antonio Salieri.

 

Stackars Antonio Salieri. Ständigt får denne på sin tid framgångsrika italienare finna sig i att vara avundens affischnamn. Myten om hur han giftmördade sin yngre tonsättarkollega och konkurrent Mozart har envist överlevt sedan Alexandr Pusjkins versdrama från 1830. Effektivt populariserad tack vare Milos Formans Oscarsbelönade film ”Amadeus” från 1984 efter en pjäs av Peter Shaffer.

På Folkoperan får Salieri i alla fall spela huvudrollen i sin egen opera. Uppsättningen ”Salieri vs Mozart” tar sig friheten att fritt kombinera Salieris metaopera ”Prima la musica e poi le parole” (”Först kommer musiken och sedan orden”) med Nikolaj Rimskij-Korsakovs enaktare ”Mozart och Salieri”. Den förstnämnda, med libretto av Giovanni Battista Casti, debatterar betydelsen av musiken respektive dramat i opera och bäddar för en komedi. Den andra är baserad på Pusjkins text och släcker ljuset med det förbittrade slutet.

Scenografen Agnes Östergren har möblerat ett rosa rum med orkestern i ena hörnet och surrealistisk rekvisita i det andra. Senare med svarta pappersark som sorgset singlar ner från taket och understryker tragedin. Men det börjar alltså med en underhållande studie av den kreativa processen mellan tonsättaren och librettisten. Avundsjukans frö sås redan i första akten. "Det var bara ett exempel" upprepar Salieri irriterat gång på gång när hans skrivarkollega undrar vad han har emot Mozart. 

Replikerna har skarvats med referenser till moderna fenomen. Överdrivna koloraturer kopplas till wailande och ett visst melodifestivalbidrag om symfonin som ljuder stark och fin grävs fram ur nothögen. 

Det är humoristiskt gjort, ändå finns det något trevande över Tobias Theorells regi. Samtidigt har han Loa Falkman till sitt förfogande med en skådespelarpondus som kompenserar för en allt mer bedagad barytonstämma. För att undvika en dialog mellan två kulturmän har man bytt kön på bland annat Författaren som gestaltas av Frida Österberg. En vokalt ledig mezzosopran med något otydlig diktion. 

In glider också Hillevi Martinpelto som den färgstarka primadonnan Eleonora, medan tenoren Jesper Säll dubblerar som klänningsklädd Tonino och perukprydd Mozart. Välklingande, men något vag. Under ledning av Niklas Willén låter det annars väldigt fint om orkestern som ibland också dras in i handlingen. Som när Salieri testar idéer direkt mot pianisten Magnus Sköld.

Att limma ihop två operor komponerade med drygt hundra års mellanrum – 1786 respektive 1897 – är förstås en utmaning. Musiken i ”Mozart och Salieri” ligger samtidigt ganska långt ifrån Rimskij-Korsakovs typiska ryska sagoromantik. Mikaeli kammarkör stämmer upp i Mozarts ”Requiem” i kulisserna och utöver befintliga musikcitat har man lagt till några nya. 

Jonas Forssell står för idé och musikarrangemang. Tillsammans med dramaturgen Magnus Lindman har han i stort fått historien att hänga ihop. Det blir en ojämnt presenterad, men ändå träffande berättelse om skapandets villkor – det existentiella och hantverksmässiga, men faktiskt också det kommersiella.

Premiär på Folkoperan

”Salieri vs Mozart”

”Mozart och Salieri” av Nikolaj Rimskij-Korsakov (musik) och Alexandr Pusjkin (libretto)

”Prima la musica e poi le parole” av Antonio Salieri (musik) och Giovanni Battista Casti (libretto)

Idé och musikaliskt arrangemang: Jonas Forssell 

Översättning, ”Mozart och Salieri”: Sverker Åström Översättning och dialog, ”Prima la musica e poi le parole”: Magnus Lindman

Regi: Tobias Theorell Musikalisk ledning och dirigent: Niklas Willén Mask och peruk: Therésia Frisk 

Medverkande: Loa Falkman, Frida Österberg, Hillevi Martinpelto, Jesper Säll och Orkester Salieri vs Mozart Scen: Folkoperan, Stockholm 

Speltid: Cirka 2 timmar och 15 minuter

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.