Scenrecension: Sofie Asplund gör ett genombrott i världsklass på Göteborgsoperan

Ann-Kristin Jones som Kompositören och Sofie Asplund som Zerbinetta i ”Ariadne på Naxos” på Göteborgsoperan.
Ann-Kristin Jones som Kompositören och Sofie Asplund som Zerbinetta i ”Ariadne på Naxos” på Göteborgsoperan. Foto: Mats Backer

Göteborgsoperan lyckas inte få någon riktig dramatik i föreställningen även om den lyckas musikaliskt. Den stora behållningen är sopranen Sofie Asplund. Ett genombrott i världsklass,skriver DN:s Martin Nyström.

I den grekiska mytologin är Ariadne prinsessan på Kreta som också härskar över den labyrint där hennes monstruösa halvbror Minotaurus håller sig gömd. När den atenske hjälten Theseus stiger iland på ön för att omintetgöra monstret blir Ariadne blixtförälskad i honom och ger honom ett rött garnnystan som han skall använda för att hitta ut ur labyrinten efter det han utfört sitt dåd. Ariadne och den blodfläckade Theseus flyr sedan i mörkret med en båt till ön Naxos där han efter bara några dagar överger henne sovande på stranden. En gåta för mytforskarna men den ensamma och bittert klagande Ariadne blev ett omhuldat ämne för konsten, litteraturen och musiken. Och en bild för evig och oföränderlig kärlekssorg. Trots att myten har en fortsättning där hon vilt uppvaktas av guden Dionysos och gifter sig med honom, får många barn och sin kungliga krona satt på norra himlavalvet – i dag känd som stjärnbilden Corona borealis.

I Richard Strauss opera ”Ariadne på Naxos” från 1916 ställs den tragiskt allvarsamma historien om Ariadne mot commedia dell’arte-komedin ”Den otrogna Zerbinetta och hennes fyra älskare”. Högt ställs mot lågt, det aristokratiska mot det folkliga. Men tanken är att den stelnade prinsessan och den ombytliga komediennen bara är två sidor av samma mynt, av samma ohejdbart älskande kvinna.

Nu uppstår dessvärre inte särskilt mycket av dramatik mellan dessa två poler i detta operaverk. Konflikten stannar på pappret och behållningen av det är det eleganta tonspråket och Hugo von Hofmannsthals libretto som har många poetiska förtjänster. För att få detta att, om möjligt, bli spännande och underhållande rent sceniskt har Rodula Gaitanous produktionsteam på Göteborgsoperan förlagt handlingen till Federico Fellinis 50-tal och filmstudion Cinecittà. En plats för olika slags fiktioner och förvandlingar. Och det funkar en stund, men inte mer. Till slut blir det riktigt tjatigt eftersom så lite händer.

Musikaliskt är det dock väldigt bra, så Richard Straussälskarna får verkligen sitt. Orkestern skimrar i alla nyanser under Patrik Ringborgs ledning och sångensemblen är av yppersta klass intill minsta biroll. Det märks att Strauss, efter så många enastående produktioner sedan 90-talet, numera bor i det göteborgska operahusets väggar. Ariadne görs mycket stiligt av Annalena Persson och tenorrollen Bacchus riktigt imponerande av Daniel Frank, liksom den rörande byxrollen Kompositören av Ann-Kristin Jones.

Men i särklass står Sofie Asplund som i rollen som Zerbinetta fullständigt tar scenen i besittning. Och som får publiken att antändas av hennes vokala fyrverkerier vilka aldrig stannar i ren virtuositet utan som förmedlar glöden hos ett av kärlek sprakande hjärta. En ung kvinna som är utom sig av lust. Asplund är verkligen en sensation och detta är ett genombrott för hennes del som man kommer att bära med sig länge. Ja, det är inte för mycket att kalla det för världsklass!

Opera

”Ariadne på Naxos” på Göteborgsoperan

av Richard Strauss.