"Rhenguldet" av Richard Wagner i Dalhalla.
"Rhenguldet" av Richard Wagner i Dalhalla. Foto: Markus Gårder

"Rhenguldet" av Richard Wagner

Orkester: Dalasinfoniettan och Gävle Symfoniorkester, Dirigent: Patrik Ringborg

Regi: Marcus Jupither

Scenografi och kostym: Monika Frelin

Medverkande: Anders Larsson, Ola Eliasson, Anna Larsson, Helene Ranada, Göran Eliasson, Niklas Björling Rygert, Michael Schmidberger, Anneli Lindfors, Calle Lindén, Johan Schinkler, Cornelia Beskow, Vivianne Holmberg, Beatrice Orler med flera

Scen: Dalhalla.

En sexton timmar lång opera med en handling som utspelar sig över flera generationer och som spänner mellan det mytiska och det moderna kräver naturligtvis ett rejält förspel – som tar allting från början. "Rhenguldet" som inleder Richard Wagners "Nibelungens ring" tar därför två och en halv timma i anspråk för att steg för steg gestalta den syndafallsprocess som förvandlar natur till kultur, som gör det oskyldiga och vackert glimmande guldet på floden Rhens botten till ett destruktivt och livsfarligt vapen i händerna på den som vill nå maktfullkomlighet. Det lika oundvikliga som fruktansvärda priset för kreativitet och modernitet – om man ser Wagners verk som en skapelseberättelse över civilisationens framväxt.

Men Wagner valde inte precis den lättaste vägen i sitt förspel när han lät operan börja i ett flödande vatten befolkat av sjöjungfruliknande Rhendöttrar. En scen som alltid varit en prövosten för regissörer och scenografer. För att inte tala om de sångare som skall föreställa dessa fiskliknande figurer. De har sprattlat i linor, torrsimmat i gördlar, plaskat i swimmingpooler och i vattenkraftverk. Och sett ut som sidenstjärtade black mollys (Metropolitan), bedagade wannabees (Bayreuth) eller som tant Grön, tant Brun och tant Gredelin (Kungliga Operan).

I Dalahalla, där scenen är omgiven av en sjö med grönt vatten, kommer givetvis Rhendöttrarna simmande på riktigt. Likt tre Esther Williams i formation och med konstsims­stiliga armtag innan ett mera vilt och ystert plaskande och dykande tar över i den grymma leken med Alberich. En Alberich som är nära på att drunkna av åtrå innan han riktar om sitt begär från det kvinnliga köttet till guldet som ses glänsa i en stor behållare nere i vattnet. Marcus Jupithers (regi) och Monika Frelins (scenografi) iscensättning av "Rhenguldet" i Dalhalla utnyttjar och leker med förutsättningarna i kalkbrottet på ett sätt som aldrig tidigare. Här hamnar en efter en i vattnet och prövas på sin simkunnighet, ja till och med chefsguden Wotan. I en magisk, men också höggradigt komisk "Rhenguldet" där alla får bada.

Men det hettar också till i ett spel där regidebuterande Jupithers personinstruktioner imponerar. Och processen som leder till att sveken och våldet sprider sig och att det första mordet begås känns ända in på bara benet. Synd bara att det nya taket över scenen ger en sådan helt annorlunda och sämre akustik än när det sjungs ute i det fria.

Men sångarna är verkligen förnämliga, liksom orkestern under Patrik Ringborgs känsliga ledning. Här hörs bland andra en makalöst stilig Pers Anna Larsson som Fricka, en glansfull Anneli Lindfors som Freia och en djupt tonande Helene Ranada som Erda. På manssidan kan nämnas Göran Eliassons elektrifierande Loge, Johan Schinklers härligt kraftfulle Fasolt och Ola Eliassons suveränt kallsupsdrabbade Alberich. Samt den fantastiske Anders Larsson i rollen som Wotan och vars barytonstämma inget tak i världen kan hejda.

Men föreställningens mesta hjältinnor är ändå dess tre simfröknar – Vivianne Holmberg, Cornelia Beskow och Beatrice Orler. Scenen när de i tysthet simmar bort sida vid sida över det då mörklagda vattnet efter att ha bevittnat det som aldrig fick lov att hända – är rent oförglömligt sorglig och vacker.