Transaktion på Folkteatern i Gävleborg

Samuel Astor och Björn Elgerd i ”Transaktion”.
Samuel Astor och Björn Elgerd i ”Transaktion”. Foto: Märta Thisner

Föreställningen på Folkteatern i Gävle är baserad på autentiska berättelser från killar som säljer sex. DN:s kritiker Jacob Lundström ser teater som blir rolig och intim.

Teater
”Transaktion” av Samuel Astor, Mattias Brunn och Björn Elgerd
Medverkande: Samuel Astor, Björn Elgerd, Sanna Adibzadeh. Regi: Mattias Brunn. Koreograf: Nadja Hjorton. Musik: Tami T. Tekniker: Sanna Adibzadeh. Scen: Folkteatern i Gävleborg, Gävle. Speltid: 1 timme och 20 minuter.

Kritiska åskådare är tränade att genomskåda skildringar av den lyckliga horan, och döma ut dem som patriarkala fantasier, men finns det några dylika skadliga stereotyper om män som säljer sex till andra män?

De senaste åren har det rapporterats att fler unga killar än tjejer säljer sex i Sverige. Det är utgångspunkten för ”Transaktion” på Folkteatern i Gävleborg, som är baserad på autentiska berättelser från sexsäljande unga män. Under förarbetet har ensemblen också intervjuat forskare och nog kan man säga att det är en sexualupplysande föreställning, men ändå lyckas ”Transaktion” vara ögonöppnande, intim och rolig på samma gång.

Vi möter gymnasiekillar i sneakers som inte går på den glädjelösa gatan utan hittar sina kunder på sajter som Qruiser och Planet Romeo. Numera är längtan efter närhet ett avstånd som kan överbryggas med en snabb kukbild följt av en biltur ut till något öde industriområde. Förhoppningsvis är det inte vaktmästaren på skolan eller någon bekant till mamma och pappa som gömmer sig på andra sidan skärmen.

I monologerna berättas hur bekräftelsen kan bli ett beroende, eller hur själväcklet kan fungera som ett ångestdämpande medel.

Publiken sitter på plaststolar som omringar scengolvet som är täckt av ett kvadratiskt plastskynke. Skådespelarna Samuel Astor och Björn Elgerd turas om att framföra en rad olika monologer, ett slags fallbeskrivningar i första person. Fram träder ett komplext transaktionsmönster där lust och närhet kan gå hand i hand med äckel och förnedring. De börjar frenetiskt att borsta tänderna och colgateskummet rinner ur deras munnar.

I bakgrunden anas flyktframkallande småstadstristess, eller bara viljan att någon ska njuta av ens kropp, men ”Transaktion” betraktar inte de unga killarna som ett problem som måste förklaras. Föreställningen är kort och gott ingen larmrapport utan utgår konsekvent och solidariskt från deras perspektiv. I monologerna berättas hur bekräftelsen kan bli ett beroende, eller hur själväcklet kan fungera som ett ångestdämpande medel, men vi får också fråga oss om det är skamligt att känna ömhet för en torsk som ser ut som Yoda.

Det är en frågeställning som säkert kan uppfattas som provocerande i den låsta prostitutionsdebatten. I alla fall som den presenteras i ”Transaktion” när olika ståndpunkter framkastas från scengolvets ringhörnor. Astor och Elgerd får nu ikläda sig rollerna som debattörer och argumenterar animerat och gestikulerar övertygat. Plötsligt är det en diskussion som förs på behörigt avstånd från killarna som berörs. ”Transaktion” är däremot befriande nyfiken scenkonst, både inspirerat och känsligt framfört, som håller sig för god för att vara en åsiktsmanual.