Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 04:46 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/amandine-beyer-och-gli-incogniti-il-teatro-alla-moda-av-antonio-vivaldi/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Skivrecensioner

Amandine Beyer och Gli Incogniti: ”Il teatro alla moda” av Antonio Vivaldi

Barockmusik
4

Antonio Vivaldi

”Il teatro alla moda”. Amandine Beyer och Gli Incogniti. (Harmonia Mundi/Naxos)

I en satirisk pamflett ”Teatern på modet” som publicerades i Venedig 1720 angreps de många teatrala knepen och effekterna i tidens operamusik i allmänhet och i synnerhet en av dess främsta kompositörer, Antonio Vivaldi. Som ett lustfyllt försvar för denne har Amandine Beyer och ensemblen Gi Incogniti satt samman en imaginär och rent instrumental opera baserad på några av Vivaldis mest förbluffande violinkonserter. En maskerad musik med violinen i huvudrollen som byter förklädnader (RV313), som fyller scenen med olika karaktärer (RV282), rasar och jublar (RV323), gråter ut (RV314), imiterar sig själv (RV322), sätter himmel och jord i gungning (RV725) eller som adderar en gudasänd andra violinstämma när den första kört fast (RV391).

Bästa spår: Konsert nr 12 i b-moll RV391

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.