Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Skivrecensioner

Ann Hallenberg och Il Pomo d’Oro: Carnevale 1729

Foto: Örjan Jakobsson

Sidenmjukt men ändå skarpskuret när mezzon Ann Hallenberg ger en bild av karnevalssäsongen i 1700-talets Venedig.

4

BAROCKOPERA
Ann Hallenberg och Il Pomo d’Oro
”Carnevale 1729”
(Pentatone/Naxos)

Till skillnad från många andra städer på 1700-talet – där operan var en angelägenhet för kungligheter och den högre aristokratin – var den i Venedig driven i privat regi och tillgänglig för allmänheten. En publik konstform som fick sina mest hettande uttryck under den två månader långa karnevalsperioden då de största tonsättarna och de starkast lysande sångarna rivaliserade om publikens gunst.

När mezzon Ann Hallenberg nu följer upp förra årets tokhyllade album ”Farinelli” med dubbel-cd:n ”Carnevale 1729” är det för att ge en bild av den stjärnspäckade karnevalssäsongen som varade från den 26 december till den 27 februari, då kastrater som Farinelli, Senesino och Nicolini samt mezzon Faustina Bordoni intog stadens tre operahus.

Med sin sidenmjuka men ändå perfekt skarpskurna frasering och bländande koloraturteknik, som gjort Hallenberg till kanske världens i dag främsta barocksångerska, framför hon extravaganta arior ur Leonardo Leos ”Catone in Utica”, Geminiano Giacomellis ”Gianguir”, Tomaso Albinonis ”Filandro”, Giuseppe Maria Orlandinis ”Adelaide”, Nicoló Porporas ”Semiramide riconosciuta” och Leonardo Vincis ”L’abbandono di Armida”. Varav tretton aldrig tidigare funnits inspelade.

Bästa spår: ”Ombra cara, ombra adorata”

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.