Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Skivrecensioner

Dagens skiva: Anna Ihlis får Karlfeldt att både dansa och sjunga

Foto: Lisa Mattisson

När Anna Ihlis tolkar Erik Axel Karlfeldt går hon tätt, tätt inpå orden med sin röst, till och med retas lite, samtidigt som melodierna får dem att dansa mer oförutsägbart.

5

Vispop

Anna Ihlis

”Avskedet 1864-2018”

(MX17/Border)

 

I sin essäbok om Erik Axel Karlfeldt, ”Älska, dricka, sjunga, leva, dö” från 2014 lyfter Stina Otterberg fram den mindre kända sidan hos diktaren – det drabbade, sårade och utsatta. Den som både är stark och svag, den som vill och inte vill. Det är också den Karlfeldt som möter oss på Anna Ihlis album där hans framforsande skaparkraft har hejdats för att i stället blottlägga hans mänskliga skörhet. Och som hon gör det är outsägligt känsligt och vackert. Med en röst som går tätt, tätt inpå orden. Och i melodier som får dem att dansa lite mjukare men också mera oförutsägbart. Den musikaliska friheten gentemot diktens meter är en fröjd för örat. Liksom när hon till och med retas lite med diktarens upphöjda ensamhet. Karlfeldt sjunger igen!

Läs mer: Anna Ihlis: ”Jag tror manligheten stal tid från Erik Axel Karlfeldt” 

Bästa spår: ”Avskedet”, ”Sjukdom” 

Läs fler musiktexter av Martin Nyström, till exempel om hur Olle Adolphson tolkas vidare i dag

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.