Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Skivrecensioner

Dagens skiva: Jaakko Eino Kalevi är en imponerande allmängiltig kuf

Jaakko Eino Kalevi skildrar vardagliga fenomen med nyfiken förundran.
Jaakko Eino Kalevi skildrar vardagliga fenomen med nyfiken förundran. Foto: Maxime Imbert

I sitt sinne för detaljer påminner den finske kufen Jaakko Eino Kalevi om eleganten Bryan Ferry, och ibland har han dessutom samma förmåga att dra till med en riktig pophit.

En sommarkväll för något år sedan gick jag för att höra Jaakko Eino Kalevi spela skivor på Trädgården. Hans set föregicks av att en hajpad disco-dj förvandlade asfaltsplanen under bron till ett euforiskt housegolv. I timmar dansade stockholmska hipsters till obskyrt men effektivt sväng, basen fullkomligt vräkte ut över nejden.

Men när Kalevi sedan skulle inta båset hände något. Plötsligt sjönk volymen. Klockan hade slagit den tid som nöjesetablissemanget kommit överens om med grannarna var gränsen för när de måste sluta föra liv. Finländarens spelning började så klart exakt samtidigt. För att höra något alls av vad han hade med sig fick den som fortfarande orkade bry sig hålla till riktigt nära en högtalare.

Den dråpliga situationen är på något vis typisk för den nu trettiofyraårige Kalevis hela artisteri. Trots att han med sitt självbetitlade album från 2015 tog ett rejält kliv från att mest vara ett bekant namn på den lokala scenen i Helsingfors till att bli del av tunga internationella indiespelaren Dominos stall har han fortsatt att vara lite ”fel”.

Även om han turnerat jorden runt och omfamnats av musikkungligheter som David Byrne, som bjöd in honom att spela på albumet ”American Utopia”, har Kalevi lyckats behålla en genuint oberoende blick på världen. Mer än en deltagare är han en betraktare. När han väl sedan försöker vara med blir resultatet utan undantag unikt.

Just denna särlingskvalitet har han nu gjort till huvudnummer på sitt sjätte album. Där den tre år gamla genombrottsplattan sträckte sig mot rymden, tog kosmiska direktiv från Sun Ra och Jimi Tenor, vänder sig ”Out of touch” inåt, mot den urbana verklighetens egenheter. En spårvagn som doftar starkt av resenärernas parfymer, visdomsord från en lyckokaka, ”China Eddie” som guidar berättaren hem efter en barkväll, mannen i parken som bjuder alla som vill ha på den perfekta formeln för just den här dagen, nedskriven på en papperslapp.

Kalevi skildrar alla dessa samtidigt så vardagliga men också magiska fenomen med samma nyfikna förundran. Tonsätter dem med ett melodispråk som hämtar sin grammatiska struktur från 70-talets disco och 80-talets new wave. Klär upp dem med analoga klaviaturer, kontinental attityd och ett vingligt sväng som är lika delar elegant och sjavigt. Inte sällan går associationerna till Bryan Ferry, inte bara för att croonernestorns saxofonist Jorja Renn gästar på ett spår.

Den brittiske gentlemannen och den finske kufen förenas även i den genomgående detaljkänsligheten, den omfattande noggrannhet med vilken de alltid lyckas översätta sina idéer om ord, toner och ljudbild till en sammanhållen enhet. Dessutom njuter de båda av att då och då dra till med en äkta pophit. ”This world”, med sin drivande syntslinga och ekomättade trummor, är Kalevis hittills mest potentiella.

Hela ”Out of touch” är en skiva som mycket väl kan leda till att han når fram till en större publik. För att vara producerad av en på papperet så udda existens är den intressant nog både imponerande allmängiltig och lätt att älska.

Bästa spår: "This world”

Pop

Jaakko Eino Kalevi