Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:46 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/dagens-skiva-jorg-widmann-soker-lanken-mellan-urtid-och-framtid/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Skivrecensioner

Dagens skiva: Jörg Widmann söker länken mellan urtid och framtid

Jörg Widmanns oratorium ”Arche” bygger en båge bakåt som också är en båge framåt.
Jörg Widmanns oratorium ”Arche” bygger en båge bakåt som också är en båge framåt. Other: Marco Borggreve

Allt tycks vara i förflyttning i Jörg Widmanns oratorium ”Arche”, där en våldsamt splittrad musik skiftar mellan kabaret och koral, noise och symfonisk dramatik. Och bitvis är sanslöst vacker.

4

Nutida klassiskt

Jörg Widmann

”Arche”

Kent Nagano och Philharmonisches Staatsorchester Hamburg med flera

(ECM/Naxos)

Det största verket som beställdes till invigningen av konserthuset Elbphilharmonie i Hamburg i januari 2017 (från vilken jag rapporterade till såväl DN:s läsare som P2:s lyssnare) var Jörg Widmanns oratorium ”Arche”. Ett verk som tog fasta på husets arkitektoniska vilja att förbinda stadens förflutna med framtiden, dess anslående höjd som symboliserar en ny och vidare utsikt och dess enorma öppna plaza som också gör det till ett offentligt rum. Ett av de attraktivaste i hela Tyskland.

Oratoriet som form har också spelat en betydande roll i Hamburgs historia då det redan på det tidiga 1700-talet bröt ny mark för det offentliga musiklivet tack vare tonsättare som Mattheson och Telemann. Det kom också att bli en arena för den framåtblickande borgerliga estetik som mot slutet av århundradet hyllade det subjektiva perspektivet och alltings föränderlighet. En ny syn på musiken som bland andra företräddes av den i Hamburg verkande C Ph E Bach.

I ”Arche”, som nu finns på en dubbel-cd med Kent Nagano som dirigent, söker Widmann förbindelser med det förflutna genom att gå ända tillbaks till Skapelsen och Syndafloden i de två första satserna ”Fiat lux/Es werde Licht” och ”Sintflut” – för att i de två sista, ”Dies irae” och ”Dona nobis pacem” nå fram till Upplysningen med dess hopp om framtiden – om en orädd mänsklighet som har befriat sig från den ”terrorhandling” av Gud som Widmann anser att Syndafloden utgör.

Och han gör det med en våldsamt splittrad och heterogen musik som skiftar mellan kabaret och koral, noise-effekter, symfonisk dramatik och jättekörer. En musik där allt tycks vara i förflyttning mot något annat på ett komplext och paradoxalt sätt.

Som i ”Dies irae” där två körer med olika text avbryter varandra och jagar varandra hit och dit innan allt bryter samman för att öppna för något annat. Som vore oratoriet ett slagfält för förnyelse.

”Arche” är ett försokratiskt begrepp som betyder ursprung, orsak, det som ligger till grund för det som kommer efteråt. En båge bakåt som samtidigt är en båge framåt.

Som mittpunkt i denna bågform mellan urtid och framtid har Widmann placerat oratoriets mest originella sats ”Die Liebe” – en nära halvtimmeslång operascen med en sopran och en baryton som startar i en Schubertklingande romantisk längtan för att utvecklas till ett vilt modernistiskt svartsjukedrama med dödlig utgång. Men med en återuppståndelse hämtad från en av Michelangelos dikter: ”Jag är inte död. Jag gick bara in i ett annat rum”.

Bitvis är det sanslöst vackert. Widmann har tumme med skönheten som överraskar lite varstans i detta verk.

I den sista satsen återkommer barnrösterna från oratoriets början, men nu berättar de inte en historia. De skanderar bara enstaka bokstäver och ord. En början till ett nytt språk som lämnar den gamla tidens paralyserade vuxenröster bakom sig. Till lätet av två gossopraner i kanon.    

Bästa spår: ”Die Liebe”

Läs fler musikrecensioner av Martin Nyström, till exempel om hur Barbara Hannigan får det att dåna om tystnaden.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.