Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-21 06:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/dagens-skiva-kennelklubben-placerar-synthen-mitt-i-indie-goteborg/

Skivrecensioner

Dagens skiva: Kennelklubben placerar synthen mitt i indie-Göteborg

Foto: Niklas Sundin

Flera decennier sent ger duon Kennelklubben ut sitt debutalbum, där trettio år gammal synthpop möter nutida indietexter och massor av Göteborgsreferenser.

Mattias Dahlström
Rätta artikel

Christer Lundberg och Mikael Brändström bildade Kennelklubben för trettio år sedan, men det är först nu som Göteborgsduon fått ur sig debutalbumet. En anledning till det är att de haft karriärer på annat håll (Lundberg som radioprogramledare, Brändström i Dark Tranquillity).

En annan är möjligen att de inväntade rätt tidpunkt för att släppa synthpop som den lät när gruppen bildades, fast med mer nutida Göteborgs-indie-typiska texter. Innan ”Kennelklubben” är över har Lundberg hunnit nämna Andra Långgatan, Majorna, Älvsborgsbron och ”ditt gamla pojkrum i Linné”, samtidigt som han också sjungit om “de svarta molnen över stan” och en i sammanhanget nästan oundviklig ”vi mot världen”-känsla.

I bästa fall låter det som om Depeche Mode och ett Henrik Berggren-fan hamnat runt samma ”Så mycket bättre”-bord, i värsta som om den senare ersatts av Albert & Herbert.

Bästa spår: ”414”

 Läs fler musikrecensioner av Mattias Dahlström, till exempel om hur Håkan Hellström fortsätter att bygga upp grandiosa crescendon även när han försöker skala ner.