Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/dagens-skiva-rymden-ar-ett-nytt-kapitel-med-egen-klang/

Skivrecensioner

Dagens skiva: Rymden är ett nytt kapitel med egen klang

Dan Berglund, Bugge Wesseltoft och Magnus Öström är Rymden. Foto: Egil Hansen

Trots arvet från Esbjörn Svenssons Trio är Rymden något annat, med ett suggestivt mörker där basisten och trummisen träder fram som mer melodiska än pianisten.

Johannes Cornell

Så är den första skivan med basisten Dan Berglund, trummisen Magnus Öström och pianisten Bugge Wesseltoft här. Det låg förväntan i luften redan på Stockholms jazzfestival i höstas, då trion gjorde publik debut med allt vad det innebar. Tre enastående, skandinaviska jazzmusiker, var och en med högt utvecklad identitet och framgångsrika, egna band. Och så förstås minnet av Berglunds och Öströms världsberömda trio med pianisten Esbjörn Svensson; en oundviklig påminnelse om sorgen efter Svensson, mitt i allt.

Men Rymden är verkligen ett nytt kapitel. De tre har en egen klang, som bygger på deras kollektiva temperament och på hur varje enskild musiker speglas i nästa – och i nästa. Wesseltoft är en mångfasetterad men också nordisk pianist, med en viss ton gemensam med andra. Men om Esbjörn Svensson var den mest melodiske i e.s.t. så är det snarare Öström och kanske i synnerhet – men det är inte givet – Berglund som tar den rollen här.

Mer övergripande låter ”Reflections & odysseys” suggestivt mörk, ofta med ett minimalistiskt driv och klipp. Wesseltofts spel på elpiano är en höjdare rakt igenom – och det gäller all form av elektronik han använder, här som i tidigare sammanhang. I Rymdens på en gång introspektiva och målande sound finns igen som helst motsättning mellan tradition och förnyelse.

Bästa spår: ”Råk”

Läs fler musikrecensioner av Johannes Cornell, till exempel om de stora klangrymderna hos Mattias Windemo & Raymond Strid.