Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Skivrecensioner

Elisabeth Engdahl & Thomas Gustafsson: Ori variations

I Elisabeth Engdahls och Thomas Gustafssons musik för kyrkorgel och sopransaxofon fyller orgeln ungefär samma funktion som Hilliardensemblen gjorde i samarbete med Jan Garbarek: ett stort, finstämt ackordinstrument med inbyggt anspråk på högstämd, västerländsk musik.

3

INSTRUMENTALT
Elisabeth Engdahl & Thomas Gustafsson
”Ori variations”

(Country  & Eastern/Naxos)

Men jazzmusikern Gustafsson, som alltså spelar exakt samma instrument som Garbarek på skivorna med den brittiska vokalensemblen, väljer en annan väg både som solist och kompositör. Kyrkorgeln ligger längre fram i ljudbilden och är torrare i soundet. Musiken söker sig fram i ett slags mellanrum, akustiskt och stilistiskt, som till stor del är obruten mark. Känslan är på en gång jordnära och långsökt, gammeldags och futuristisk. Kanske ett tänkbart soundtrack för den franske filmregissören Luc Besson?

Bästa spår: ”Ori 2”

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.