Skivrecensioner

Genom att sträcka sig både mot dansgolvet och rymden tänjer Jaakko Eino Kalevi på gränserna för vad modern disco kan vara och sätter nytt ljus på Helsingfors popscen.

Klubbpop
4

Jaakko Eino Kalevi

”Jaakko Eino Kalevi”.

(Weird World/Playground)

En rak linje går mellan Sun Ras Saturnus-resa, finske saxikonen Jimi Tenors sväng och hans yngre men lika bohemiske landsman Jaakko Eino Kalevi. Trots att mer än hundra år har gått sedan jazzlegenden och afrofuturismens skapare föddes i Alabama 1914 hörs hans arv fortfarande i den mest moderna musiken.

Före detta spårvagnsföraren Kalevi är född 1984. Men space är precis lika mycket hans place. Han jämförs inte bara med lika experimentglade Tenor, Finlands hittills mest psykedeliska musik­export, utan också med androgyna crooner­typer som Ariel Pink, Connan Mockasin och John Maus.

Men sprungen ur den vitala elektroniska scenen i Helsingfors är Kalevi mognare än nämnda kollegor. Så har han också släppt musik sedan 2007.

Han har alltså stegvis utvecklat det sound som gör att han när han nu för första gången ges ut internationellt kan komma att göra den finska huvudstaden till säsongens cent­rum i den globala hipsterekonomin.

Det har surrats om Helsingfors i framför allt experimentella, men även pop- och technokretsar, i mer än tio års tid nu. Den finska elektroniska historien, präglad av de tidiga årens brist på adekvat utrustning och utbud av smal importerad musik, har skapat en miljö där fantasirikedom och fritänkande fått kompensera för de skrala möjligheterna att helt haka på nya trender.

Konsekvensen är en scen som aldrig ryggat för det kosmiska. En scen där egensinnig kompromisslöshet och upptäckarlusta dominerar och som i motsats till den svenska, i och för sig imponerande, fingertoppskänslan för tidsandan har en tyngre vikt mot att försöka skapa nya vågor, snarare än att följa dem. Det är inte en slump att det svenska påfundet skweee, en konstruerad, mycket svängig ny genre som växte fram i en liten, syntfanatisk del av Stockholms klubbscen i mitten av 2000-talet snabbt fick en minst lika frenetiskt innovativ falang i Helsingfors. Taket förefaller högre på andra sidan Östersjön.

Och det är alltså ur den miljön som Jaakko Eino Kalevi är sprungen. Uppvuxen i poetiskt klingande Jyväskylä med Dream Theater som favoritband och sedermera omlokaliserad till huvudstaden med hiphop, reggae, disco och techno uppsnappat någonstans på vägen började han några år över tjugo att ge ut musik via kassetter och släpp i mycket liten upplaga.

Soundet var långt ifrån lika slipat som det är i dag, och de första åren drog han sig från att sjunga själv. Nu tycks han ha kommit till ro med de vokala nojjorna, för i dag låter han gärna sin sammetsmjuka baryton skänka ytterligare egen karaktär till den mycket eklektiska sammansmältning av influenser som har blivit hans rakt igenom egna uttryck.

”Jaakko Eino Kalevi” är ett så jämnt album att det är svårt att skilja ut enstaka spår som bättre än andra. I all sin retrofuturistiska poppighet tänjer det på gränserna för vad modern disco kan vara och presenterar en inbjudande, organisk sorts klubbmusik som sträcker sig långt i flera riktningar. Å ena sida mot dansgolvet, å den andra mot rymden. Båda två arenor som känns som hemmaplan för Jaakko Eino Kalevi. Men så verkar också hans snille vara nästan utomjordiskt.

Bästa spår: ”Hush down”