Skivrecensioner

Det udda för Julia Holter är vanlig pop.

Pop
4

Julia Holter

”Have you in my wilderness”. (Domino/Playground)

Att Julia Holter har kallat sitt fjärde album för sitt ”weirdo album” säger en del om hennes naturliga utgångspunkt.

Los Angeles-artisten debuterade med ”Tragedy” 2011 och har varit minst sagt produktiv sedan dess. Hon har hyllats för sin experimentella pop, inte sällan närmare konstmusik; för hur hon har konstruerat sina album till drömska, förvridna inre världar byggda på dialog med litteratur, film och grekiska tragedier. Samtidigt har hon betraktats som lite svår.

”Have you in my wilderness” är kanske märkligt i Julias egna ögon, för att det är hennes mest lättillgängliga album hittills. Singlarna ”Feel you” och ”Sea calls me home” skvallrade tidigt om att mer klassiskt uppbyggd pop var att vänta, men det är inte hela sanningen. Här finns inget övergripande koncept, men ”Have you in my wilderness” har ändå inte förlorat något av det som gör Julia Holter spännande. Hennes inre världar har snarare utkristalliserats, utan att fastna i en enda. Hon tar sig fortfarande an rollfigurer: på ”How long?” en dov röksugen Sally Bowles på en nedsläckt kabaré, på ”Vasquez” en mässande jazzmusiker, på ”Everytime boots” en countrystjärna som kanske förlorat sin verklighet.

Jag stannar gärna i Julia Holters vildmark så länge jag kan.

Bästa spår: ”Betsy on the roof”