En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-15 22:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/magnus-sall-valjer-fyra-sorters-turkisk-nypsykedelia/

Skivrecensioner

Magnus Säll väljer fyra sorters turkisk nypsykedelia

Gaye Su Akyol är den turkiska nypsykedelians förgrundsfigur. Foto: Aylin Güngör

Den turkiska psykedeliska rocken från 1960- och 70-talen blev hajpad för några år sedan. Nu har deras efterföljare kommit. Sångerskan Gaye Su Akyol, som själv har deltagit i protesterna mot Erdogan, har sagt att alla nya artister är den enda goda effekten av den politiska situationen i landet.

Måste med här, trots att skivan kom redan i höstas. Det går helt enkelt inte att komma förbi Gaye Su Akyol, den turkiska nypsykedelians förgrundsfigur. På sitt tredje album med den tungvrickande titeln ”Istikrarli hayal hakikattir” blandar hon turkisk folkrock, dubreggae, twangiga elgitarrer och knorrande syntar till en lekfull mix. Det är som att kliva in i en förtrollad Tusen och en natt-värld.

Sextetten Altin Gün kommer från Amsterdam och har helt snöat in på 70-talets anatoliska rockmusik. De är ett slags avancerat coverband. Bara en låt på nya albumet ”Gece” har de skrivit själva, resten är folksånger i nya, färggranna kreationer. Lyssna bara på de maniskt blippande syntarna i ”Süpürgesi yoncadan” eller hårdrockriffandet i ”Leyla”.

Sångaren Umut Adan har på debutalbumet ”Bahar” ett rakare rockkomp. Han påminner om en traditionell protestsångare. Fuzzade elgitarrer och mellotron ger ändå skäl för VDN-märkningen ”Turkish psychedelia” på omslaget. Adan kommer från Istanbul men bor nu i Italien. I låten ”Ortasindan gel” skriver han om tillståndet för mänskliga rättigheter i Turkiet – men dolt som en kärlekssång.

Källa till allt ovanstående, om man så vill. En skiva med fältinspelningar från 70-talet med titeln ”Music from Turkey” låter inte direkt rafflande. Men det är en häpnadsväckande spännvidd här. Från de dansande dervischernas meditativa flöjtmusik till byarnas extatiska dansmusik, från janitscharernas dödsmetalldånande militärmusik till de vandrande trubadurernas bluesiga berättelser. Inspelningarna som tidigare bara funnits på lp, har i den här nyutgåvan kompletterats med ett 80-talsalbum av den fina svensk-turkiska folkmusikgruppen Sameyda.

Läs fler musiktexter av Magnus Säll, till exempel om hur den judiska folkmusiken faktiskt lyckats överleva.