Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 14:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/martin-nystrom-leonard-bernstein-nadde-tryckkokarkanslan/

Skivrecensioner

Martin Nyström: Leonard Bernstein nådde tryckkokarkänslan

Leonard Bernstein 1982.
Leonard Bernstein 1982. Foto: Lebrecht /IBL

Eftersom Leonard Bernstein skulle ha fyllt hundra i år har det kommit en lång rad av utgåvor på skiva, där både dirigenten och den fortfarande aktuella tonsättaren uppmärksammas.

Martin Nyström
Rätta artikel

Få tonsättare har lyckats åstadkomma ett sådant tryckkokande utryck i sin musik som Leonard Bernstein. Något som jag fick ett gudabenådat bevis för i Göteborgs konserthus för några år sedan då hans ”Mambo” spelades med en sådan vansinnig frenesi av orkestern att den startade min bänkgrannes elektriska rakapparat som låg i en kasse på det vibrerande golvet.

Under året har denne ikon, som var lika mycket gatans som salongernas musiker och tonsättare, firats för sin hundraårsdag världen över. Och hans musik lever som aldrig förr. Men också hans förebildliga roll i offentligheten. Att han med sina pedagogiska framträdanden i publika medier placerade den klassiska musiken mitt på torget. En kärlek till offentligheten som inte går att skilja från hans konstnärskap.

Som vid den legendariska konserten i Carnegie Hall 1962 då han tar ordet och förklarar för den förbluffade publiken att han och solisten Glenn Gould inte är överens om hur de skall tolka Brahms första pianokonsert – men att de kommer att framföra den ändå.

Till firandet av Bernstein har hört två stora cd-boxar från Sony och Deutsche Grammophon. Den första är ett måste för att följa hans utveckling som dirigent de första decennierna. Den andra för en rad omistliga tolkningar av bland andra Sibelius, Mahler och Debussy.

Men boxen med dirigenten Marin Alsops tolkningar av Bernsteins egen musik på Naxos rekommenderas också. Alsop var elev till Bernstein och gör stordåd med den ”Mass” (Mässa) från 1971, beställd av Jacqueline Kennedy som han hade gett en skandalös kyss året innan, och som före premiären ansågs så moraliskt omstörtande att den då sittande presidenten Richard Nixon inte vågade närvara.

På den svenska skivfronten måste framhållas Christian Lindbergs och Liverpoolfilharmonikernas internationellt hyllade ”On the waterfront” på Bis. Ett album med hög rakapparatsfaktor och maximal tryckkokarkänsla.

Läs fler musiktexter av Martin Nyström , till exempel om hur 2018 även blivit ett sorts Stenhammar-år på skiva .