Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 02:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-brittany-howard-gor-en-hippiesoulmusikal-som-faktiskt-fungerar/

Skivrecensioner

Skivrecension: Brittany Howard gör en hippiesoulmusikal som faktiskt fungerar

Brittany Howards solodebut är döpt efter hennes döda syster. Foto: Amy Harris

Trots att Brittany Howard använder precis samma byggstenar som i gruppen Alabama Shakes tar hon ut svängarna på ett helt annat sätt på sitt första soloalbum.

Brittany Howards solodebut ”Jaime” tar på ett sätt vid där hennes grupp Alabama Shakes andra album ”Sound & color” slutade. Byggstenarna är desamma och ungefär lika traditionella. Här som där blir soul, rock, jazz och Prince-funk en stabil grund för Howards elastiska soulrockröst.

På ett annat sätt är ”Jaime” – döpt efter Howards syster som dog som trettonåring – något annat. För Howard sätter nu samman byggstenarna till större och mer oförutsägbara låtar. ”13th century metal” är en hippiesoulmusikal i miniatyr som märkligt nog fungerar fint. ”Goat head” är jazzig soul om hur Howard, uppvuxen med svart pappa och vit mamma, lever med fördomar från flera håll. ”Run to me” är David Lynch-doo wop med Vangelis-synthar.

Där tar Howard ut svängarna på ett sätt hon aldrig gjort tidigare.

Bästa spår: ”13th century metal”

 

Läs fler musikrecensioner av Mattias Dahlström, till exempel om Raphael Saadiq som döpt sitt nya album efter sin döde bror.