Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 07:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-gard-nilssen-acoustic-unity-jobbar-upp-friktionen/

Skivrecensioner

Skivrecension: Gard Nilssen Acoustic Unity jobbar upp friktionen

Petter Eldh, Gard Nilssen och André Roligheten i Gard Nilssen Acoustic Unity. Foto: Peter Gannushkin

I brist på ackordinstrument använder norska trummisen Gard Nilssens trio rörelse och ren friktion, i ett intensivt arbete för att hitta ett alternativ till uttalad harmonik.

I somras var trumslagaren Gard Nilssen artist-in-residence på den progressiva jazzfestivalen i norska Molde. En av de olika konstellationer han presenterade var den här trion med Petter Eldh på kontrabas och André Roligheten (vad ger man inte för norska namn) på saxofoner och basklarinett.

Nya skivan är deras tredje: en intensiv fortsättning ett samarbete som kanske mer än någonsin handlar om just detta – samverkan och interplay. I pressmaterialet dras en parallell till Albert Aylers album ”Spiritual unity” från 1965, men själva sättningen kan ju spåras ändå till Sonny Rollins ”Way out west” från nästan tio år tidigare.

Intensiteten beror nog inte minst på avsaknaden av ett ackordinstrument. Nilssens trio liksom jobbar upp ett slags alternativ till uttalad harmonik, där rörelse och ren friktion ytterst fyller samma funktion.

Bästa spår: ”Masakråke”

 

Läs fler musikrecensioner av Johannes Cornell, till exempel om hur fritt Fire! Orchestra väljer musik.