Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-gesaffelsteins-sorgsna-atmosfarer-behover-inga-hitforsok/

Skivrecensioner

Skivrecension: Gesaffelsteins sorgsna atmosfärer behöver inga hitförsök

Gesaffelstein har gjort en värdig, mörk comeback. Foto: Sony

När Gesaffelstein återvänder är det utan alla grandiosa technomonster till låtar, men hans mörka electro är kommunikativ nog att stå för sig själv, på en grund av starka ackord.

Rätta artikel

Fransosen Mike Lévy golvade hipstervärlden 2013 med trummor som kändes som käftsmällar av händer klädda i tunna svarta läderhandskar av finaste märke. Gesaffelstein – artistnamnet är en hyllning till Wagners ”Gesamtkunstwerk”-idé och till Albert Einstein, till konstnärlig och vetenskaplig gränslöshet – charmade alla med sin sura snobbighet och sina grandiosa technomonster till låtar.

Med undantag för filmsoundtacket ”Maryland” har det dock varit tyst från honom sedan dess.

”Hyperion” är en värdig comeback, men handlar mer om sorgsna atmosfärer än dansanta bangers. Denna ”brist” kompenseras av ett par meningslösa hitförsök med Pharrell Williams och The Weeknd på sång. Gesaffelstein behöver inte sånt egentligen – hans electro är mörk men kommunikativ, alltid med starka ackord att stödja sig mot.

Bästa spår: ”Memora”, ”Vortex”

Läs fler musikrecensioner av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli , till exempel om Guleeds fantastiskt melodiösa rapstil .