Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-guleeds-rost-ar-omojlig-att-varja-sig-mot/

Skivrecensioner

Skivrecension: Guleeds röst är omöjlig att värja sig mot

Guleed visar att Malmörappen är att räkna med. Foto: Jasmin Storch

Malmörapparen Guleed växlar mellan naturligt vacker sång och ett mer snabbrörligt rapflow, och på hans öppenhjärtiga debutalbum finns inte ett ord som klingar falskt.

Rätta artikel

En av 2018 års mest lysande låtar var Cherries ”Kärt barn” som gästades av Malmörapparna Ozzy och Guleed, ett möte mellan tre svenska stjärnor med rötter i Somalia. Guleed stal showen med sin fantastiskt melodiösa rapstil, en sång som inte bara är naturligt vacker utan också har en smärta som då och då spricker upp i sekundkorta raseriutbrott. Guleed växlar mellan sång och ett mer klassiskt snabbrörligt rapflow, och detta i kombination med hans öppenhjärtiga och ofta sorgsna texter gör hans röst omöjlig att värja sig mot.

”50 grader i februari” är hans första fullängdare och visar, liksom Ozzys debutalbum i fjol, att Malmö New Wave är en kraft att räkna med. De fräscha beatsen låter mer inspirerade av London och Paris än Atlanta. Här finns inte en svag låt, inte ett ord som klingar falskt.

Bästa spår: ”Börja om”, ”Längs vägen” 

Läs fler musikrecensioner av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, till exempel om hur Denz debutalbum utvecklar svensk hiphop.