Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 13:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-jesper-lindell-hittar-sjalvklarheten-pa-forsenad-debut/

Skivrecensioner

Skivrecension: Jesper Lindell hittar självklarheten på försenad debut

Jesper Lindell har startat om med sitt eget lilla skivbolag. Foto: Johan Håkansson

Två år efter att ha kommit fram som First Aid Kit-familjens mentorsprojekt är Jesper Lindell tillbaks med ett större och frodigare sound, men samma dragning till den unge Van Morrison.

När Jesper Lindell lite grand försvann efter sin debut-ep för två år sen tänkte jag att vi kanske var fler som tyckte att han inte levde upp till trycket av att lanseras som First Aid Kit-familjens särskilda mentorsprojekt, men nu visar det sig att det var skivbolagstrassel också. Han hade fått löften om full frihet att vara sig själv, sen fick han inte det.

Därför kommer debutalbumet först nu, på eget bolag och med dragningen till Van Morrison lika uppenbar. Alltså den unge Van, åren kring 1970, som precis har satt The Band på piedestalen bredvid alla gamla blues- och soulhjältar.

Och väntan verkar ha gjort gott. Produktionen är större och frodigare, Jesper Lindell lever ut med större självklarhet, samtidigt finns ett djupare lugn där det behövs. Kanske inte som hos Daniel Norgren, men på väg ditåt.

Bästa spår: ”Whatever happens”, ”France”

 

Läs fler musikrecensioner av Nils Hansson, till exempel om hur Morrissey sjunger om att ha allt emot sig.