Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 03:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-josefin-ohrn-the-liberation-anvander-ytterligheterna/

Skivrecensioner

Skivrecension: Josefin Öhrn + The Liberation använder ytterligheterna

Foto: Roger Turesson

Efter tre års dvala återvänder Josefin Öhrn + The Liberation i ny skrud. Bitvis en spretig sådan. Men ”Sacred dreams” innehåller också ett gäng omedelbara melodier.

Rätta artikel

En flytt till London, ett nytt The Liberation av brittiska musiker och en skiva som körts i en musikalisk mixer fylld av uppskruvad dansmusik, svepande psykrock och retromelodier. När Josefin Öhrn återvänder med sin första fullängdare på tre år är scenografin ny, influenserna bitvis desamma men resultatet spretigare än någonsin. 

”Sacred dreams” är en ytterligheternas skiva, som inleds med en rad skarpa, elektroniska och syrefattiga ljudmattor som saknar den rymd och lätthet som hon tidigare förknippats med. 

Med ”Hey little boy”, en tonsatt The Velvet Underground-hyllning i motljus och ett förhållandevis insiktsfullt porträtt av en misantrop, gör de organiska elementen comeback. Skivans andra hälft innehåller fler omedelbara melodier, mer luft och några riktigt fina spår där Öhrns sång ges utrymme.

Bästa spår: ”Let it come”, ”Whatever you want”

Läs fler recensioner av Alexandra Sundqvist, till exempel om att The Tallest Man on Earth gör lågmäld återkomst.