Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-kristian-bezuidenhout-gar-ratt-i-armarna-pa-haydn/

Skivrecensioner

Skivrecension: Kristian Bezuidenhout går rätt i armarna på Haydn

Kristian Bezuidenhout tolkar Haydn för första gången. Foto: Marco Borggreve

Haydns pianomusik är som en engelsk park, full av mysteriösa hålrum och fragmenterande avbrott. Som gjort för den australiske pianisten Kristian Bezuidenhout.

Rätta artikel

Efter några vindlande turer i c-mollsonatens första sats avbryts förloppet av en djärv dissonans som blir hängande i luften. Som om kompositören avbryter sig med ett förvånat ”Var har jag hamnat nu?”

När Kristian Bezuidenhout nu för första gången tar sig an Haydn, efter att ha åstadkommit smärre mirakel med Bach, Mozart och Schubert, har han inspirerats av två saker. Dels av den slående likheten mellan denna 1700-talsmusik och den samtida engelska parkens förvillande överraskningar – full av den tidiga romantikens förtjusning i mysteriösa hålrum och fragmenterande avbrott. Och dels av hur Haydn som pianist var en narrativ retoriker, en mästerlig ”talare” på sitt instrument. Och en ojämförlig förmedlare av imaginära landskap. Perspektiv som fört Bezuidenhout, vid sitt fina pianoforte, rätt i armarna på Haydn.

Bästa spår: Variations in f-minor

Läs fler musikrecensioner av Martin Nyström, till exempel om nya inspelningar av Sibelius symfonier.