Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 08:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-mattias-risbergs-mining-spelar-rent-kalejdoskopiskt/

Skivrecensioner

Skivrecension: Mattias Risbergs Mining spelar rent kalejdoskopiskt

Mattias Risbergs Mining med sångerskan Mariam Wallentin i mitten. Foto: Klara Hodell Risberg

Det är ett mycket namnkunnigt band Mattias Risberg har samlat, med bland andra Dan Berglund och Mariam Wallentin, och de rör sig mellan jazz, pop, rock, konstmusik, komponerat och improviserat.

Rätta artikel

Det här är den första konserten någonsin med pianisten Mattias Risbergs Mining, utgiven på skiva alldeles nyligen och just som bandet är aktuella med ett gig på Fasching i Stockholm.

Risberg har tidigare visat sig lika hemma med olika sorters keyboards och synthar som med piano, och med Mining koncentrerar han sig helt på sin icke akustiska sida. Övriga i det mycket namnkunniga bandet med bland andra basisten Dan Berglund och sångerskan Mariam Wallentin balanserar upp den aspekten, samtidigt som ljudbilden överlag ändå är ytterst föränderlig – ja, närmast kalejdoskopisk.

Mining spelar komponerat och improviserat; jazz likaväl som experimentell pop och rock, samt mer eller mindre udda konstmusik. Fokus uppstår knappast där, men väl i kraft av flera starka låtar och musikernas dito personligheter.

Bästa spår: ”Caves n’caverns”

Läs fler musikrecensioner av Johannes Cornell, till exempel om hur Sunniva Brynnel Group förankrar det skandinaviska i Boston.