Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 12:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-max-richter-samlar-sin-fridfullt-reflekterande-protestmusik/

Skivrecensioner

Skivrecension: Max Richter samlar sin fridfullt reflekterande protestmusik

Max Richter förenar klassisk musik med electronica och minimalism. Foto: MIAA/ZDS

Den postklassiske tonsättaren Max Richter är nästan oöverskådligt produktiv, och när hela hans karriär nu samlas blir det slående hur mångfasetterad han är.

I samband med sitt inflytelserika andra album, ”The blue notebooks” från 2004 myntade den tysk-brittiske tonsättaren Max Richter begreppet ”postklassisk” för att beskriva sin musikstil. En stil som i destillerad form förenar klassisk musik med electronica och minimalism. Och som på ytan kan verka mer händelselös än den egentligen är (den kan exempelvis vara femstämmig utan att det riktigt märks).

På denna dubbel-cd, som för första gången presenterar den nästan oöverskådligt produktive Richter, finns ett fyrtiotal spår från hela hans karriär, även som tonsättare för operahus, film och tv (just nu är han aktuell med science fiction-filmen ”Ad astra”).

Och det är slående hur mångfasetterad han faktiskt är. Men också konsekvent i sitt sökande efter former som kan hysa ett fridfullt reflekterande motstånd till allt det som i dag rusar runt oss. En protestmusik i det stilla.

Bästa spår: ”Infra 8”

Läs fler musikrecensioner av Martin Nyström, till exempel om Jacob Mühlrads debutalbum med samlade körverk.