Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 05:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-melissa-horn-finner-fel-pa-allt-i-forsiktig-produktion/

Skivrecensioner

Skivrecension: Melissa Horn finner fel på allt i försiktig produktion

Melissa Horns texter är så dystra att där uppstår ett slags ofrivillig humor. Foto: Lars Lindqvist

Det handlar alltid om relationer och oavsett om hon har tröttnat eller är jättekär så är det skitjobbigt, men Melissa Horns musik är välgjord om än lite oförlöst.

Melissa Horn säger själv i DN (10/9) att den här skivan är mindre deppig än hennes fem tidigare. Men det är i så fall i en skala mellan svart och grått. Snarare är texterna ofta så uppgivet depressiva att helheten riskerar att bli lite komisk. På samma sätt som man fnissar åt att åsnan Ior alltid är sur och vältrar sig i livets hopplöshet så uppstår det ett slags ofrivillig humor i Horns texter.

Nu som tidigare handlar det om relationer, och de är liksom skitjobbiga oavsett om berättarjaget har tröttnat eller är jättekär. Det är fel på allt. Men Horns många beundrare kommer säkerligen bli nöjda, för det här är i slutändan mer av samma; svensk vispop med rötterna i Cornelis, försiktigt producerad och presenterad.

Välgjord skulle man kunna säga, men samtidigt rätt skissartad och lite oförlöst.

Bästa spår: ”Sång från ett kalas”

 

Läs fler musikrecensioner av Po Tidholm, till exempel om hur Whitney får alla livstvivel att låta luftigt och hoppfullt.