Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-23 17:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-nils-berg-cinemascope-knyter-ihop-varldens-alla-horn/

Skivrecensioner

Skivrecension: Nils Berg Cinemascope knyter ihop världens alla hörn

Trummisen Christopher Cantillo, saxofonisten Nils Berg och basisten Josef Kallerdahl utgör Nils Berg Cinemascope. Foto: Miki Anagrius

Samtidigt som Nils Bergs jazztrio känns igen på sitt sätt att arbeta, med globala intryck och klipp från Youtube, så är det direkt omöjligt att veta vad som komma skall.

Rätta artikel

I saxofonisten Nils Bergs musikaliska värld går intryck och klipp från Youtube hand i hand med faktiska resor till snart sagt världens alla hörn. Trion med Christopher Cantillo på trummor och Josef Kallerdahl på bas gör sin fjärde skiva till en fortsättning på ett sätt att arbeta som alltså känns igen – i princip.

I praktiken är det direkt omöjligt att veta vad som komma skall; lyssnarens resa utspelar sig i realtid, med endast Bergs sällsamma kompositionskonst som guide. Marockos första kvinnliga trakterare av den tresträngade baslutan guimbri passerar revy, liksom upptakten till ett bönemöte i Moçambique och ett vardagsrum i Oslo. På olika vis hänger det ändå ihop, för gruppens navigering från det ena till det andra innebär samtidigt den sömlösa – filmiska, om man vill – berättelsen om allt och alla de stöter på och inkorporerar.

Bästa spår: ”The missing piece”

 

Läs fler musikrecensioner av Johannes Cornell, till exempel om hur Goran Kajfes Tropiques uppfinner genren hypnojazz.