Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-oddjob-hinner-bearbeta-hela-sin-klangpalett/

Skivrecensioner

Skivrecension: Oddjob hinner bearbeta hela sin klangpalett

Den svenska jazzkvintetten Oddjob har en mycket hög lägstanivå. Foto: Per Kristiansen

När Oddjob nu återvänder till att spela egna låtar reflekterar de hela den identitet som de har byggt upp sen 2002, med rötter i 60-talet och fokus på det kollektiva snarare än solon.

Efter ett antal temaskivor – senast en hyllning till Weather Report, dessförinnan den mycket lyckade ”Folk”, baserad på inspelningar från Svenskt visarkiv – är Oddjob tillbaka med ett knippe egna låtar.

Nya skivan reflekterar samtidigt hela den identitet som Oddjob har byggt upp sedan debuten 2002. Trumpetaren Goran Kajfes, saxofonisten Per ”Ruskträsk” Johansson, pianisten Daniel Karlsson, basisten Peter Forss och trummisen Lars Skoglund jobbar med bred klangpalett men en stil som företrädesvis är akustisk och med rötter i jazzens 60-tal.

De flesta låtarna betonar det kollektiva mer än solon, vilket också innebär att kompositionerna hinner bearbetas betydligt mer än om de snarare vore fordon för individuella prestationer. ”Kong” är ändå inte gruppens mest intressanta platta. Men de har en mycket hög lägstanivå.

Bästa spår: ”L’Est”

 

Läs fler musikrecensioner av Johannes Cornell, till exempel om hur Tonbrukets ramar håller på att bli tydligare.