Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 22:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-per-texas-johansson-ar-bade-dromsk-och-fokuserad/

Skivrecensioner

Skivrecension: Per Texas Johansson är både drömsk och fokuserad

Per Texas Johansson har startat ett nytt kapitel. Foto: Tina Axelsson

Per Texas Johansson följer upp sin comeback från 2015 med ett tämligen nytt kapitel, en sorts jazz med träblås, harpa och kör. Utan given stilistisk hemvist, men djupt själfull.

Efter ett uppehåll i skivproduktionen på hela sexton år var Per Texas Johansson 2015 tillbaka med ”De långa rulltrapporna i Flemingsberg”. Uppföljaren ”Stråk på himlen och stora hus” är knappast en fortsättning i rent estetisk mening, utan ett tämligen nytt kapitel med Johansson på olika träblåsinstrument, ett band med trummor, vibrafon, violin och harpa – samt en namnkunnig kör med bland andra Rebecka Törnqvist och Sara Isaksson.

Det är jazz som sträcker sig mot ett skirt och rikt kolorerat harmonispråk utan given stilistisk hemvist. Texas spel på kontrabasklarinett i låten ”Siffror och tecken” minner på en gång om Charlie Parker och ett pianosolo av Lennie Tristano. Annat, som titelspåret, känns mer drömskt men ändå påfallande fokuserat och liksom fördjupat i en viss passus.

En mycket speciell, själfull platta.

Bästa spår: ”Här börjar regnbågen”

 

Läs fler musikrecensioner av Johannes Cornell, till exempel om hur Gard Nilssen Acoustic Unity letar efter alternativ till harmonik.