Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 02:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-pheeyownahs-debut-ar-skimrande-och-hypermodern/

Skivrecensioner

Skivrecension: Pheeyownahs debut är skimrande och hypermodern

Pheeyownah är sångaren, låtskrivaren, producenten och dansaren Feyona Naluzzi. Foto: Bes Rakthai

Redan före sitt debutalbum har Pheeyownah passerat två faser i sitt artisteri. Med producenten Juliann Julian har hon nu hittat hem, i en soulpop som blandar det maskinella med det sensuella.

Rätta artikel

Feyona Naluzzi, stockholmare med rötter i Uganda, är sångare, låtskrivare, producent och dansare. I en intervju har hon sagt att Pheeyownah är en mer livfull och orädd version av henne själv, mystisk men samtidigt snäll, kärleksfull och kraftfull, någon som hon strävar efter att bli mer som.

En fin symbol för popmusikens förvandlingskraft, och musiken Pheeyownah skapar är allt annat än ordinär – skimrande, varm och hypermodern på samma gång. ”Silver” är hennes debutalbum men hon har redan passerat två faser i sitt artisteri, först med Megaman Dee som producent, sedan gjorde hon allt själv (lyssna på fina ep:n ”zero9zero9”).

Med briljante Juliann Julian som producent tycks hon ha hittat hem. Detta är modern soulpop som blandar det sensuella med det maskinella, det poetiska med det svängiga.

Bästa spår: ”Yellow light”, ”Gold”

 

Läs fler musikrecensioner av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, till exempel om hur Jenny Wilson återkommer till våldtäktstemat, nu på svenska.