Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 09:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-raphael-saadiq-soker-efter-de-stora-sammanhangen/

Skivrecensioner

Skivrecension: Raphael Saadiq söker efter de stora sammanhangen

Raphael Saadiq ger ut sitt första egna album på åtta år. Foto: Aaron Rapoport

Efter att hans bror dött alldeles för ung hanterar Raphael Saadiq sorgen genom att skapa förvriden disco, gnisslande funk och tvivlande gospel. Han har sällan varit bättre.

Jimmy Lee var en av alltför många unga amerikanska män som alldeles för tidigt drogs in i drogrelaterad kriminalitet, hamnade i fängelse på grund av den och till slut dog av sitt missbruk. Han var också Raphael Saadiqs bror. 

Med utgångspunkt i det sorgearbetet skapar den forne Tony! Toni! Toné!-sångaren på sitt första album på åtta år soulmusik som är lika kärleksfull i det lilla som den letar efter sammanhang i det större, i ett sönderfallande system där de mest utsatta börjar – och nästan alltid slutar – på minus.

Inspirerad av efterföljare som Miguel och Solange (vars ”A seat at the table” han producerade delar av) gör Saadiq sorgsen, förvriden disco, gitarrgnisslande ilsken Prince-funk och gospel som sällan har låtit lika tvivlande och vacklande. Han har sällan varit bättre.

Bästa spår: ”Kings fall”

Läs fler musikrecensioner av Mattias Dahlström, till exempel om hur Bon Iver har blivit klar med sin plattform.