Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-riedel-stahls-musik-later-naiv-men-ar-inte-simpel/

Skivrecensioner

Skivrecension: Riedel & Ståhls musik låter naiv men är inte simpel

Jazzveteranen Georg Riedel spelar nyskriven musik med vibrafonisten Mattias Ståhl. Foto: Per Kristiansen

Med ålderns rätt kan Georg Riedel strunta i att försöka hitta nya referenser, hans musik hittar ändå sin energi i ett nyfiket upptäckande – av enkelheten. För dagen tillsammans med vibrafonisten Mattias Ståhl.

Rätta artikel

Vid åttiofem års ålder verkar kontrabasisten Georg Riedel lika sävligt engagerad i sin musik som alltid. Men hans vänlighet har inte begränsat honom, för den musik han gjort är verkligen inte utan attityd. Snarare hittar den sin energi i ett nyfiket upptäckande av enkelheten.

I intervjuer har han talat om hur han tidigare i karriären kände sig dum över bristen på förnyade referenser, men med ålderns rätt kan han strunta i sådant nu. Och det hörs på ”Diokrati”, den nya egenkomponerade skiva han gjort tillsammans med vibrafonisten Mattias Ståhl. Elva stycken med jazzmått korta kompositioner som ofta utgår ifrån en vismelodi.

Det låter ibland nästan naivt, men samspelet mellan basen och vibrafonen är långt ifrån simpelt. Man känner igen Riedel här, som kompositören av folkkära barnvisor och Jan Johansson ackompanjatör. Mycket fint.

Bästa spår: ”Il piccolo bambino”

Läs fler musikrecensioner av Po Tidholm , till exempel om hur Eric Palmqwist äntligen har slutat att låta som om han vill vara amerikan .