Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 13:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-vampire-weekend-tar-igen-forlorad-tid-med-extra-allt/

Skivrecensioner

Skivrecension: Vampire Weekend tar igen förlorad tid med extra allt

Ezra Koenig är numera ensam chef i Vampire Weekend. Foto: Monika Mogi

Vampire Weekends nya album är fullmatat som två, med utsökta detaljer som pekar ut nya jaktmarker och texter som även de vittnar om en framåtrörelse.

Rätta artikel

När Vampire Weekend släpper sin första skiva på sex år är det som att Ezra Koenig, bandets sångare, gitarrist och konstnärliga allt i allo vill ta igen för all förlorad tid. ”Father of the bride” är, med sina arton spår, som två album i ett och därtill ett musikaliskt bakverk med extra allt.

Bandets fjärde skiva är ett nyckelverk, en hommage till pophistorien som sådan, som samtidigt pekar ut de New York-födda vampyrernas nya jaktmarker. Det är ett storslaget knippe låtar, fyllda med utsökta detaljer och mångbottnade harmonier, rytmer och gitarrklanger som lånar från surfpop, hiphop, country och murrig 70-talsrock och som till stor del lämnar de västafrikanska och karibiska rytmer som präglades deras tidiga gitarr-indie därhän.

Även de ärliga texterna vittnar om en framåtrörelse, självironin i exempelvis ”Unbearably white” går inte att ta miste på.

Bästa spår: ”How long”, ”Unbearably white”

 

Läs fler musikrecensioner av Alexandra Sundqvist, till exempel om Weyes Bloods sätt att tonsätta det moderna livets rädslor och neuroser.